مدیریت و تربیت و اقتصاد 🌾 وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياما (آیه 5 سوره نساء) 🌾بسیاری از مفسرین این آیه را در تبیین اهمیت بعد اقتصادی در نگاه اسلام میدانند. «از اين تعبير به خوبى اهميتى را كه اسلام براى مسائل مالى و اقتصادى قائل است روشن مى‏ شود، و به عكس آنچه در انجيل كنونى مى‏ خوانيم كه «شخص پولدار هرگز وارد ملكوت آسمانها نمى‏شود» اسلام مى ‏گويد ملتى كه فقير باشد هرگز نمى ‏تواند كمر راست كند»(برگزیده تفسیر نمونه ج1ص374) 🌾اندیشمندان انقلاب اسلامی نسبت دین و دنیا را در آثار خود به شدت مورد توجه قرار داده اند. شهید مطهری میگوید: «تكامل جامعه نيز عيناً به همان صورت رخ مى‏ دهد كه تكامل روح در دامن جسم و تكامل انسانيت «فرد» در دامن حيوانيت او صورت مى ‏گيرد. نطفه جامعه بشرى بيشتر با نهادهاى اقتصادى بسته مى‏شود. جنبه‏ هاى فرهنگى و معنوى جامعه به منزله روح جامعه است.»(مجموعه آثار شهید مطهری. ج2.ص27) 🌾سیدعلی خامنه ای مغزای مکتب حضرت امام را نسبت دین و دنیا میداند. ««جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‏ ی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسأله‏ ی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می‏کنند. .... اسلام، دنیا را وسیله‏ ای در دست انسان برای رسیدن به کمال می‏داند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‏ ی آخرت است.»(14-3-84) 🌾این آیه نقش مال را در حرکت و رشد و قیام انسان و جامعه تبیین میکند. لکن تبیین میکند که برای اینکه این اتفاق بیفتد باید نسبت بعد اقتصاد و بعد حکومت را ملاحظه کرد. یعنی مال به شرطی میتواند باعث قیام فرد و جامعه باشد که تحت مدیریت عقل قرار بگیرد نه تحت مدیریت سفاهت. 🌾این نکته یعنی برای شکوفایی اقتصاد و اینکه یک اقتصاد ثمربخش الهی و توحیدی داشته باشیم، برای اینکه اقتصاد بتواند شاخصهای رشد و تعالی را در چارچوب دینی و توحیدی محقق کند نیاز به حاکمیت ویژه داریم. بدون حاکمیت درست، اقتصاد نمیتواند نقش قیام دهندگی ایفا کند و به این ترتیب اقتصاد به ضد خود عمل میکند. یعنی جامعه زمین گیر میشود. 🌾این آیه نشان میدهد مال به هر میزانی که باشد به خودی خود نمیتواند نقش خود را در ارتقا انسان و جامعه ایفا کند. جامعه اگر بنای حرکت به سمت خدا داشته باشد باید مال را زیاد کند و البته در جهت قیام به کار بگیرد و این جز با عبور مدیریت و حکومت از سطح سفاهت به سطح عقل رخ نخواهد داد. 🌾روایاتی که در این زمینه وارد شده اند و مثلا بر اساس این آیه دائم الخمر را شایسته مدیریت نمیدانند به همین نکته اشاره میکنند که آنچه نیاز است حکومت عقل است. (تفسیر برهان ج2 ص21 و 22) 🌾در برخی آیات قرآن ویژگی سفیهان امت بیان شده است میفرماید: وَ إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَما آمَنَ النَّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ ( بقره 13) این آیه تبیین میکند که برخی از مردم هستند که حقیقتا سفیهند ولی نمیدانند. ویژگی اصلی آنها چیست؟ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ (10بقره ) 🌾یکی از ویژگیهای این بیمار دلان که به لحاظ تدبیر، در وضعیت سفاهت قرار دارند چیست؟ فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى‏ أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ(مائده 52) این ها نسبتشان با دشمن، نسبت ترس است. به سوی دشمن حرکت میکنند. از ترس آنها یا لااقل با استدلال ترس از آنها. 🌾با این حساب وضعیت اقتصادی جامعه دینی وقتی به سوی شکوفایی پیش خواهد رفت که مدیریت اقتصاد در دست جریان بیمار دل نباشد. جریانی که ویژگی آنها ترس از دشمن و رغبت و حرکت به سمت دشمن است. @ali_mahdiyan