💫 سـیـر و سـلـوک
انسان در أثر ضعف إدراک، و از سوى ديگر غرور و هوس و تكبّر، تنها همين ظاهر حيات دنيا را مىبيند و در أثر پرداختن به مظاهر و اشتغال به كثرات اين عالم، از عالم ملكوت و آنچه براى او در آن عوالم مهيّا شده غافل مانده و آن قابليّتها و استعدادهاى خداوندى را براى هميشه با خود دفن خواهد كرد. و لذا مرحوم علامه طهرانی مىفرمودند: «نوع أفراد بنىآدم، كال و نارس از دنيا مىروند. ميوهٔ كال غيرقابلاستفاده است؛ نه طعم و مزهاى دارد و نه خاصيّتى، و قابلخوردن نيست.» يعنى انسانى كه قابليّت دارد مظهر أسماء و صفات حسناى حضرت پروردگار شود و بر مسند خلافت إلهى تكيه زند، با لذّتهاى حسّى خود را از إدراكات عقليّه محروم و در ويرانههاى اين عالم حبس میكند.
فهرست
↓۱- عمل صالح و نيّت خالص، نردبان ترقّى بهسوى خداوند
↓۲- ضرورت سلوک و طلب فناء و لقاء
↓۲.۱- نامهٔ قاضی سعید قمی (ره) و طلب راهنمائى از فیض کاشانی (ره)
↓۲.۲- نامهٔ عرفانی فیض کاشانی به قاضی سعید قمی
↓۳- هيچ مفرّى از اظهار فنا و فقر حقيقى وجود ندارد
↓۴- اكثر انسانها، كال و نارس از دنيا مىروند
↓۵- لقاء خداوند در همين نشئهٔ دنيا
↓۶- آخرت نقد است، و دنيا نه نقد است و نه نسيه
↓۷- ناكام كسى است كه به وصال حق نرسيده باشد
↓۸- طوائف سهگانهٔ مردم در دنيا
↓۹- روايت امام باقر عليهالسّلام در اوصاف اولياء الهى
↓۱۰- امام باقر عليهالسّلام: «دنيا در نزد اهل علم مانند سايهٔ ابرها مىباشد»
↓۱۱- نصائح امام باقر عليهالسّلام به جابر
↓۱۲- معناى فرمايش مرحوم علّامه (ره): «دنيا و آخرت را به اهلش واگذار كرديم!»
↓۱۳- راه وصول به معرفت خداوند، فناء و اندكاک أنانيّت انسان است
↓۱۴- لزوم صرف عمر در مسألهٔ توحيد
↓۱۵- شادابى حوزههاى علميّه، در تدريس حكمت و عرفان است
↓۱۶- بيان اثرات و ثمرات توحيد، در نامهٔ مرحوم حدّاد (ره) به مرحوم علّامه (ره)
↓۱۷- نوشتارهای مرتبط
↓۱۸- پانویس
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نور مجرد، ج۱، ص ۳۵۳ تا ۳۵۵ و ۳۶۹ تا ۳۸۵
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/seirosoluk
🆔
@allame_tehrani