↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️ و در این هفت هشت ساله که زمام امور بدست ایشان بوده است آنچه به گوش ما خورده خدمات خوبى بوده است چه از نظر خطبه‌هایى که در نماز جمعه ایراد کرده‏اند؛ و چه مسافرت‌هایى که براى اعلاء اسلام و مسلمین انجام داده‏‌اند، خلاصه من‌حیث‌المجموع یک آدم جاافتاده و عاقل و دلسوزیست براى دین؛ و در این کوران انقلاب امتحانات زیادى داده‏اند که نتایج خوبى داشته است؛ و شاید هم بر همین اساس نمایندگان خبرگان ایشان را انتخاب کرده‏اند. چون همین جامعیّت مسألهٔ مهمى است براى عطف نظر و توجه نمایندگان خبره. خبرگان افرادى هستند متخصّص و زحمت کشیده و بعضى از آنها را که من مى‏شناسم آیةالله حاج شیخ احمد آذرى قمى، و آیةالله حاج سیّد مهدى روحانى، و آیةالله حاج شیخ عباس ایزدى نجف‌آبادى اینها همه خودشان مجتهدند، و افراد پاکیزه‌اى هستند به تمام معنى. اینها مردمى هستند سابقه‌دار که چندین دوره درس‌هاى آیةالله بروجردى را دیده‏اند، و از شاگردان ممتاز آیةالله حاج سیّد محمّد داماد بوده‌اند. خبرگان بعنوان نمایندگان هستند از جماعت کثیرى که ایشان را انتخاب کرده‏اند؛ یعنى انتخاب هر خبره بعنوان بیعت جماعت کثیرى است که این شخص خبره بلندگو و وکیل و نمایندهٔ آنهاست. پس انتخاب این خبره و بیعت او در واقع بیعت آن جماعتى است از مردم که این خبره را معیّن کرده‏اند. بنابراین اکثریّت آراء خبرگان که همان اکثریت آراء اهل حلّ و عقد است، اگر بیعت همهٔ مردم نباشد، لااقلّ بیعت اکثریّت مردم با ایشان بعنوان حکومت خواهد بود. و وقتى این بیعت انجام گرفت، آن‌وقت ایشان از طرف اسلام منصوب مى‏شود براى حکومت؛ و مردم باید در امر حکومت و سیاست و تصمیم‌گیری‌هائى که راجع به اصل اجتماع اسلامى است -جز امر تقلید که اختصاص به همان أعلم امّت دارد- از ایشان اطاعت کنند به همان کیفیتى که عرض شد و در اینجا لازم است أعلم امّت این رهبرى را نتفیذ و تأیید کند؛ و برایشان لازم است که امور واقعه را طبق نظر و رأى اعلم امّت به جریان اندازند. در این صورت مردم دیگر نگویند ایشان که در فلان مسأله به ما امر نکرده است. بلکه همینکه ایشان وزیرى را براى امرى مى‏گمارد، و آن وزیر براى خودش مدیر کل و معاون معیّن مى‏کند؛ و آنها هم براى خودشان افراد زیر دستى تا برسد به آن خادم و پاسبان تمام اینها تحت رهبرى و حکومت ایشان حساب مى‏شوند. فلهذا الآن که مثلاً مى‏خواهیم از خیابان عبور کنیم باید متوجّه باشیم که از خط‌کشى عابر پیاده بگذریم، زیرا که حاکم اینطور گفته؛ و باید راننده‌ها متوجّه باشند که وقتى مى‌خواهند ماشین را سر چهارراه متوقف کنند خط عابر را نگیرند و ماشین‌دارهاى مشهد بخصوص نبایستى مارپیچ حرکت کنند بلکه راه را براى عابر پیاده باز بگذارند و او را مقدّم بدارند. اینها همه امور شرعى است، و واقعاً اگر ما در همهٔ این امور دقّت کنیم و وجدان خودمان را با آنها سازش بدهیم، مى‌بینیم که چقدر اسلام در روح ما أثرات مثبت مى‏گذارد؛ و زندگانى دنیائى ما را رو به سعادت و رشد و کمال مى‏برد، و عاقبتمان هم که بجاى خودش محفوظ است. رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمودند: ثلاث لا یغلّ علیهن قلبُ امرءٍ مسلمٍ: اخلاص العمل لله، و النصیحَةُ لأئمّة المسلمین، و اللّزوم بجماعتهم؛ سه چیز است که لازم و واجب است تمام مردمان مسلمان آن را بگیرند و از دست ندهند؛ یعنى هیچ مسلمى نمى‏تواند آن را بپذیرد، و در مقابل این سه امر، هیچ قلب مسلمى نیست که کدر و ناراحت و آلوده باشد؛ بلکه در برابر این سه امر پاک و صاف و خالص است. یکى اینکه انسان عملش را براى خدا انجام بدهد. حساب تو و منى از بین برود، و انسان خودش را یکى از افراد جامعه بداند و به اندازه‏اى که قدرت دارد براى برقراری محور اسلام و حکومت اسلام و مصالح مسلمین تشریک مساعى کند؛ دوم نصیحت به أئمّهٔ مسلمین و زمامداران و امامان و حاکمان آنها، سوم التزام به شرکت کردن در اجتماعات مسلمانان‏». 📚 پرتویی از نورمجرد، ص۱۲۲ (برای اطلاع از تفصیل این مباحث، به کتاب آیتِ‌نور و نورمجرد مراجعه کنید.) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 بیانات مرحوم علامه طهرانی پس از درگذشت رهبر فقید انقلاب دربارهٔ لزوم اجرای حکم حاکم شرع مطاع در تمام زمینه‌های اجتماع عالم اسلام 🆔 @allame_tehrani