▪️پاورقیِ «پست قبلی»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- اصل اين حديث شريف را صدوق در كتاب «عيون أخبار الرّضا» طبع سنگی، ص192؛ و «أمالی» طبع سنگی، ص57 و 58 با تتمّۀ آن كه ذكر خواهد شد روايت میكند. و در كتاب «وسآئلالشّيعة» ج7، ص227 از «عيون» تا لفظ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَهِ روايت میكند و چون تتمّۀ آن راجع به اعمال مستحبّه و اجتهاد در عبادت نيست لذا حديث را تقطيع نموده است. وليكن سيّد ابن طاووس در اوّل كتاب «إقبال» تمام حديث را از محمّد بن أبیالقاسم طبری در كتاب «بشارة المصطفی لشيعة المرتضی» با إسناد خود از حسن بن علیّ بن فَضّال از حضرت علیّ بن موسی الرّضا از يک يک آباء گرامش تا حضرت أميرالمؤمنين عليهالسّلام روايت میكند. و همچنين شيخ بهاءالدّين عاملی در حديث نهم از كتاب «أربعين» خود از مرحوم صدوق محمّد بن علیّ بن الحسين ابن بابويه قمّی و مرحوم فيض كاشانی در كتاب «وافی» در باب فضل شهر رمضان از كتاب «عرض المجالس» صدوق كه همان «أمالی» است از أحمد بن الحسن القَطّان از أحمد بن محمّد بن سعيد هَمْدانی از ابن فضّال از پدرش از حضرت رضا عليهالسّلام روايت میكند. و تتمّۀ روايت اين است:
إنَّ اللَهَ تَبارَكَ وَ تَعالَی خَلَفَني وَ إيّاكَ، و اصْطَفاني وَ إيّاكَ، فَاخْتارَني لِلنُّبُوَّةِ، وَ اخْتارَكَ لِلإمامَةِ؛ فَمَنْ أنْكَرَ إمامَتَكَ فَقَدْ أنكَرَ نُبُوَّتي. يا عَليُّ! أنْتَ وَصيّي وَ أبو وُلْدي، وَ زَوْجُ ابْنَتي، وَ خَليفَتي عَلَی اُمَّتي في حَياتي وَ بَعْدَ مَوْتي، أمْرُكَ أمْري، وَ نَهْيُكَ نَهْيي. اُقْسِمُ بِالَّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ وَ جَعَلَني خَيْرَ الْبَريَّةِ؛ إنَّكَ لَحُجَّةُ اللَهِ عَلَی خَلْقِهِ، وَ أمينُهُ عَلَی سِرِّهِ، وَ خَليفَتُهُ عَلَی عِبادِهِ ـ انتهی.
و اين تتمّه را در «غاية المرام» محدّث عظيم سيّد هاشم بحرانی در ص29 از ابن بابويه با إسناد خود از أصبغ بن نُباته از أميرالمؤمنين عليهالسّلام، و شيخ قُندوزی حنفی در «ينابيع المودّة» طبع اسلامبول، ص53 از كتاب «مناقب» روايت كردهاند.
🆔
@allame_tehrani