↩️ ادامهٔ توضیحات
دربارهٔ کتب دورهٔ «الله شناسی»:
🔰مطالبی از كتاب:
• خداوند خود را در درون و برون انسانها نشان داده است ولی آنها توجه ندارند.
• معرفت خداوند جز با شهود درونی بدست نمیآيد و درس و بحث به تنهائی كافی نيست.
• راه ديدار خدا عبور از نفس و نفسانيات است.
• جز با سلوک و عرفان نمیتوان به بارگاه الهی راه يافت.
• انسانی كه به دنبال خودشناسی نرود محرومترين خلايق است.
• اكتفاء به شناخت اجمالی خداوند فرار از سعادت است.
• معرفت عميق لازم است تا انسان را از شرک بيرون بياورد.
• تنها نيروی عشق به خداست كه انسان را از محدوديتهای نفس عبور میدهد و راه وصول به خدا را باز میكند.
• كسانی كه با خدا سروكار ندارند در تاريكی توهّمات فرو رفته اند.
• انسان بايد فهم خود را از ماده و ماديات فراتر ببرد.
• پاسخ اميرالمؤمنين به سؤال "حقيقت چيست؟"
• زردشت نتوانست ثنويّت را براندازد، اسلام بود كه آن را برداشت.
• اسلام ايرانيانی پروريد كه مظهر توحيد بودند.
• وجود خير محض است و هر چه هست زيباست.
• فلاسفهٔ اروپا از حل مشكلات فكری مربوط به وجود شرّ و بدی در عالم عاجز مانده اند.
• رساله نويسان تا به مقام "لقاءالله" نرسيده باشند حق ندارند خود را واسطهٔ بين خدا و خلق قرار دهند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰بعضی از عناوین این مجموعه عبارتند از:
• تفسیر آیهٔ نور
• خدا را میتوان دید
• خداوند عاشق ماسِوی، و ماسِوی عاشق اوست
• امکان دیدار و لقاء خداوند برای مؤمنین خوشکردار
• خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببین!
• منکرین لقاء خدا زیانبارترین مردمند
• طرق مختلفهٔ «الله شناسی» غیر از طریق «لقاء الله» همگی کج و معوج و تاریک است
• منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر میکند
• معنی تشخّص وجود: لا هُوَ إلّا هُو
• غیر از عارفان، جمیع مردمان خدا را با دیدهٔ دوبین مینگرند
• آنان که غیر از خدا اثری قائلند، مبتلا به شرک خفیّ هستند
• حَشویّه و شیخیّه و قِشریّه از خداوند نصیبی ندارند
• انحرافات شیخ أحمد أحسائی و پیروان مکتب او در توحید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰منتخبی از مطالب اين دوره :
ـ انسان كامل كسی است كه در او تمام خصوصيّات آيهٔ نور تجلّی دارد.
ـ خداوند در تمام عالم ظهور دارد وليكن مردم در لقاء او شک دارند.
ـ هر چه غير خداست حجاب است و تا حجاب هست معرفت تامّه حاصل نخواهد شد.
ـ مراد از «دينُ العَجآئِز» أمر به انقياد محض است نه نهی از تفكّر در معرفة الله.
ـ انسانی كه دنبال خودشناسی نرود، محرومترين خلائق است.
ـ تا هستی سالک باقی است تجلّی ذات حقّ، محال است.
ـ سلوک و رياضتهای شرعی به جهت استعداد يافتن برای جذبههای الهی است.
ـ معرفت واقعی خداوند راهی جز شهود ندارد و از طريق درس و بحثِ به تنهائی بدست نمیآيد.
ـ فقيه نمايان، «وحدت وجودی» را نجس دانستهاند تا خود را از مسؤوليّت تبيين معارف برهانند.
ـ تا فرصت باقی است بايد دست به سلوک و راه عرفان زد.
ـ شيخ أحمد أحسائی بدون استاد وارد مسائل فلسفی گرديد و گمراه شد.
ـ حقيقت تشيّع در كتب عرفاءِ بالله است.
ـ ادراک حقيقت وجود برای غير عارفان محال است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰در اين مجموعه، مباحث زير مورد بحث و بررسی تحليلی قرار گرفته است:
اوّلين مخلوق ـ قابليّت انسان در آفرينش ـ معراج ـ حقيقت عشق ـ عوالم لاهوت، جبروت، ملكوت، ناسوت ـ شرائط و آداب سلوک ـ تجلّيات بر سالک ـ حديث قُرب النّوافل ـ لاميّهٔ ابن فارض ـ ابطال تنزيه صرف ـ قسمتی از رسالهٔ لقاءالله مرحوم آيةالله ملكی تبريزی ـ نفی وحدت عددی ـ مكاتبهٔ عبدالرّزّاق كاشانی با علاءالدّولهٔ سمنانی ـ ردّ قسمتی از كتاب «الأخبار الدّخيلة» ـ روايت «ما الْحَقيقة؟» ـ تفسير آيهٔ «مَدَّ الظِّلَّ» ـ انحراف زرتشتيان ـ حلّ مسألهٔ شرور و بيان حقيقت و عملكرد إبليس ـ اشكالات ستّهٔ إبليسيّه ـ رسالهٔ كاشف الغطاء در وحدت وجود ـ اسم أعظم ـ علّت انحراف شيخ أحمد أحسائی.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📥 جلد 1 : «امکان لقاء پروردگار، و حضور حق در همۀ عالَم، و کیفیت عشق بین حق و خلق»
📥 جلد 2 : «تفسیر معنای لقاء خدا و نقد منکرین آن» و «معنای حقیقی وحدت شخصیهٔ وجود»
📥 جلد 3 : «انحصار توحید حقیقی به معرفت عرفانی، و بطلان توحیدِ غیر عارفان» به ضمیمۀ «مفاد وحدت وجود و برخی ادلهٔ آن»
📥 دورهٔ «الله شناسی» (نسخهٔ PDF)
📑 برخی از مقالات مربوطه
🆔
@allame_tehrani