🔹دعا مناط توجّه و اعتناء خداست
﴿قُلۡ مَايَعۡبَؤُاْ بِكُمۡ رَبِّي لَوۡلَا دُعَآؤُكُمۡ فَقَدۡ كَذَّبۡتُمۡ فَسَوۡفَ يَكُونُ لِزَاماً﴾(1)
«بگو: خدای شما چه اعتنائی به شما دارد و چه باکی از شما دارد اگر دعای شما در بین نبود؟! ولی شما بدین مطلب تکذیب نمودید و بهزودی نتیجۀ تکذیب خود را ملازم با خود خواهید دید!»
از این کریمۀ مبارکه استفاده میشود که هر اعتنائی که پروردگار به بندگان خود دارد در اثر دعای آنهاست؛ و چون دعا مناط توجّه و اعتناء خداست بنابراین هر چه دعا از دل پاکتری و از توجّه و انقطاع بیشتری به خدا کرده شود اثر آن که عطف توجّه و اعتنا و رحمت خداست بیشتر خواهد بود؛ چون بنده دعا کند پروردگار مستجاب فرماید و سلسلۀ علل و معلولات را طبق خواستۀ او به گردش درآورد: بنابراین دعا مهمترین عامل در سلسلۀ اسباب برای حصول نتیجه است؛ اگر دعا نباشد بلا از آسمان نازل شود و اگر دعا بشود جلوی بلا را بگیرد.
در کافی با إسناد خود از بسطام الزیّات روایت میکند از حضرت امام جعفر صادق علیهالسّلام،
قال:
إنَّ الدُّعاءَ یَرُدُّ القَضاءَ و قَد نَزَلَ مِنَ السَّماءِ و قَد اُبرِمَ إبراماً.(2)
اگر دواعی برای حصول بلا شدید باشد دعای بهتری باید کرد و جدّیتر از خدا باید خواست، و اگر دواعی بلا ضعیف باشد با دعای مختصری رفع میگردد.
📚 انوار الملکوت، ج2، ص308
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سورهٔ الفرقان (۲۵) آیهٔ ٧٧.
2- الکافی، ج٢، ص۴۶۹: [دعاء قضای الهی را دگرگون خواهد کرد همچون ریسمان محکم که کمکم رشتههای آن باز شود.]
🆔
@allame_tehrani