💠 مبارزه با شیطان 🔹 مشاهدۀ كثافت‌ها، شقاوت‌ها و پلیدى‌هاى شگفت‌انگیزى كه در جوامع بشرى دیده مى‌شود، خصوصاً گردانندگان (اداره‌‌کنندگان) جوامع دوران ما، ما را به این نتیجه مى‌رساند كه بشریت در برابر شیطان و اغواهاى او از یک طرف، و در مقابل غرایز حیوانى، خصوصاً سلطه‌گرى و مقام‌پرستى و لذت‌گرایى از طرف دیگر، خود را به شدت باخته است. با كمال اطمینان مى‌توان گفت: این همه مكرپردازى، حیله‌گرى و اندیشه‌بازى در مسیر سلطه‌جویى و شهوت‌پرستى و خودكامگى نمى‌تواند تنها ساختۀ استعدادها و قواى خود انسان‌ها باشد؛ به ویژه با در نظر داشتن نیروى عقل و قلب و تكاپوى بسیار جدى انبیاء ( علیهم السلام) و حكمت حكما، بلكه واقعیت این است كه شیطان وارد میدان شده و با استمداد از غرایز حیوانى بشر، نخست هویت و شخصیت حقیقى انسان‌ها را از آنان سلب، و سپس آنان را به بیمارى «بیگانگى از خود و دیگر انسان‌ها» مبتلا كرده است. شیطان، شقاوت و پلیدى دنیاپرستان جوامع را به ‌جایى رسانده است كه انسان از گفتگو و نوشتن دربارۀ آن شرمنده مى‌شود. علاوه بر شرمندگى، چنان لرزش و ناراحتى و انقباضی سراسر وجود آدمى را فرا مى‌گیرد كه زندگى با آن همه عظمت‌ها و زیبایى‌هایش پیش چشمان انسان تیره و تار مى‌شود. كشتارهاى فجیع، تجاوزات ناموسى، توهین بر مقدسات، شكستن هرگونه عهد و پیمان، همۀ دنیا را منافع خود دیدن، چپاول‌‌گرى‌هاى متنوع با سوء استفادۀ وقیحانه از علم، قربانى كردن همۀ ارزش‌ها در رسیدن به هرگونه هدفى كه كمكى به خودكامگى‌ها و سلطه‌گرى‌ها داشته باشد، خودخواهى بدون فهم و درک معناى «خود» و... آیا شما مى‌توانید این همه شقاوت‌ها و كثافت‌ها و پلیدى‌ها را به انسان با اینكه انسان است، نسبت دهید؟ نه، هرگز. این نسبت محال است. لذا، باید یقین پیدا كرد كه شیطان در دوران ما، پیش از همۀ دوران‌ها به بشریت مسلط شده است؛ در صورتى كه خداوند انسان را این‌قدر عاجز نیافریده است كه به‌ كلى هویت خود را چنان از دست بدهد كه تمامى استعدادها و نیروهاى سازنده‌اش به قواى مخرب مبدل گردد. لذا، به جرئت مى‌توان گفت: در هیچ دوره‌اى از تاریخ كه بشر آن را پشت سر نهاده است، همان‌گونه كه در سرمایه‌هاى گوناگون علمى مانند امروز به حد شگفت‌انگیز نرسیده، همچنان از نظر درندگى و شقاوت و تضاد و ستیزه‌گرى با اصول و اخلاق عالى انسان به این حد شرم‌آور نرسیده است. این حد از سقوط، جز نتیجۀ پیروى از شیطان رجیم نمى‌تواند باشد. این است علت یارى طلبیدن امام امیرالمؤمنین ( علیه السلام) از خداوند سبحان براى مبارزه با شیطان. 🔸 جعفری، محمدتقی، ترجمه و ، ویراست جدید، ج ۹، ص ۳۴۹ و ۳۵۰، سال ۱۳۹۸، تفسیر خطبۀ ۱۵۱ 🌿استاد علامه محمدتقی جعفری🌿 @allameh_jafari‌