ﻣﺘﻘﻴﻦ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ، ﭼﻮﻥ ﺗﻘﻮﻱ ﺍﺯ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺧﺎﺻﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﺍﻳﻨﻄﻮﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺗﻘﻮﻱ ﺻﻔﺖ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﻛﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﭘﺎﺋﻴﻦ ﺗﺮ، ﻣﺆﻣﻦ ﺑﻲ ﺗﻘﻮﻱ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﻘﻮﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﺧﺒﺎﺕ ﻭ ﺧﻠﻮﺹ، ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺻﻔﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﻴﺸﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻋﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ، ﻳﻌﻨﻲ ﻛﻠﻤﻪ (ﻣﺘﻘﻴﻦ)، ﻭﻗﺘﻲ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻣﺆﻣﻨﻴﻦ، ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻃﺒﻘﻪ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﻴﺪﻫﺪ، ﻭ ﻃﻮﺭﻱ ﻣﺘﻘﻴﻦ ﺭﺍ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺷﻮﺩ