⭕️در نگاه مشهور اصولیین، در ابتدا بیان می شود که برای رسیدن به حکم یا از اماره استفاده می شود و یا از اصل عملی. اماره، حکم الشی بما هوهو را به ما می دهد و اصل عملی حکم الشی بماهو مجهول را بدست می دهد. آنگاه بحث می شود که تفاوت اصل عملی با قاعده فقهی چیست. این نگاه اشکالات زیادی را در بردارد. اما در نگاه شیخ در ابتدا حکم به بما هوهو و بما هو مجهول تقسیم می شود و آنگاه می فرماید که ما سه چیز داریم: اماره، اصل، قاعده فقهی. هر کدام از این سه، از جهت دلیل، طبق قانون کل ما بالعرض باید به قطع برگردند. اما از جهت مفاد، اماره، حکم الشی بماهوهو را بدست می دهد و اصل عملی، حکم الشئ بما هو مجهول را بیان می کند. اما مفاد قاعده فقهی، گاهی حکم الشئ بما هوهو (مانند قاعده مایضمن و سوق المسلمین و قاعده ید) و گاهی نیز حکم الشئ بما هو مجهول (مانند اصاله الطهاره بنا بر اینکه «حتی تعلم» قید موضوع باشد) است. @almorsalaat