لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
🎙| وضع قسم ثالث و قسم رابع از اقسام اربعه وضع بحسب المعنی هم میتواند در فضای فقه سنتی و هم در فقه معاصر ثمراتی داشته باشد/ تمسک به اطلاق ادله ناظر به مسائل مستحدثه که با فاصله زیادی از عصر معصوم به وجود آمده اند، نیاز به حل مسائل متعددی دارد که یکی از آنها کشش معنای الفاظ تبع کیفیت وضع آنها است/ وضع قسم ثالث و قسم رابع، میتواند نطاق موضوع له لفظ را موسع کند و قابلیت پوشش دهی آن را نسبت به مسائل مستحدثه تصحیح کند/ مبتنی بر اینکه رابطه اطلاق و تقیید، رابطه عدم و‌ ملکه است در ناحیه دلالت تصدیقیه کلام نیز، با صرف اینکه «اطلاق رفض القیود است نه جمع القیود» نمی توان دلیل را شامل مصادیق مستحدثه دانست/ همانطور که مرحوم شیخ اعظم میفرمایند تمسک به حدوسط های کلامی مانند «شریعت خالده» و اینکه دین اسلام دین خاتم است نمی تواند در مقام استظهار از دلیل کارگشا باشد. 🎙استاد علی فرحانی 📚اصول فقه معاصر. فیضیه. 30/11/1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b