📌شرافت این سه ماه در زبان ها و عقل ها و فکرها نمیگنجد/ مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات ها و عظیم ترین معارف الهی است/ اشاراتی به معنای عمیق عبارات مناجات شعبانیه 🔰امام خمینی (ره) 🌀اين سه ماه رجب و شعبان و ماه مبارك رمضان، بركات بسيار نصيب انسان، انسانهايى كه مى‏توانند استفاده كنند از اين بركات، شده است. البته مبدأ همه مبعث است و دنبال او تمام جهاتى كه هست. 🌀در ماه رجب، مبعث بزرگ و ولادت - سلام اللَّه عليه- و بعض ائمه ديگر، و در ماه شعبان ولادت - سلام اللَّه عليه- و ولادت حضرت صاحب- ارواحنا له الفداء- و در ماه مبارك، نزول قرآن بر قلب مبارك پيغمبر اكرم بوده است. و شرافت اين سه ماه در زبانها و در بيانها و در عقلها و در فكرها نمى‏گنجد. 🌀و از بركات اين ماهها ادعيه‏اى است كه وارد شده است در اين ماهها. 🌀ما امروز در ماه شريف شعبان واقع هستيم، و مناجات شعبانيه از بزرگترين مناجات و از عظيمترين معارف الهى و از بزرگترين امورى است كه آنهايى كه اهلش هستند مى‏توانند تا حدود ادراك خودشان استفاده كنند. 🌀عناوين مسائل الهى و مسائل عرفانى، عناوين سهلى است كه هر كس گمان مى‏كند كه اين عناوين را فهميده است؛ و امور استدلاليه برهانيه هم در عين حالى كه دقيق است، ليكن سهل الادراك است. بعد از قيام برهان و دنبال او رساندن حاصل اين عناوين و نتيجه برهان به قلب مشكلتر است، كه آن را ايمان گفته مى‏شود به آن، و چه بسا كه اصحاب برهان به اين مرتبه ايمان نرسيده باشند. اين يك مسئله‏اى است كه بايد با تلقينات و تكرار و رياضات به قلب رساند. 🌀شما ملاحظه مى‏كنيد كه به حسب ضرورت يك كسى كه مرده است، از او به انسان ضررى وارد نمى‏شود، لكن الّا بعض اشخاص، ديگران، اگر چنانچه در يك قبرستانى باشند و كسى نباشد يا با يك مرده‏اى همجوار باشند در غسالخانه و تنها باشند مى‏ترسند؛ براى اينكه، آن و ضرورت عقلى به نرسيده است. آن معنايى كه عقل ادراك كرده است ضرورت هم دارد، لكن به دل نرسيده است. لكن آنهايى كه مثلًا مرده شور هستند و سر و كار دارند با مرده‏ها، از باب اينكه تكرار شده است اين‏ مطلب پيششان، به قلبشان رسيده است و آنها خوفى ندارند. 🌀در مسائل اسلامى هم و مسائل عقلى هم همين طور هست. چه مسائلى عقلى هست كه با برهان، با برهان قوى ثابت است، لكن در انسان تأثير نكرده است، براى اينكه، نتيجه برهان به عقل رسيده است، لكن به قلب وارد نشده است، ايمان به آن نيست، عقل او را ادراك كرده است، لكن قلب ايمان به او نياورده است. 🌀و چه بسا مسائل عرفانى كه در قرآن و اين مناجاتهاى ائمه اطهار سلام اللَّه عليهم و همين مناجات شعبانيه مسائل عرفانى هست كه اشخاص، فلاسفه، عرفا تا حدودى ممكن است ادراك كنند، بفهمند عناوين را، لكن آن ذوق عرفانى چون حاصل نشده است نمى‏توانند وجدان كنند. آيه شريفه در قرآن: ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ خوب، مفسرين، فلاسفه در اين باب صحبتها كردند، لكن آن ذوق عرفانى كم شده است. 🌀...اينها عناوينشان را خيال مى‏كند انسان، خوب، ما هم مى‏دانيم. نه عارف و نه فيلسوف و نه دانشمند نمى‏توانند ذوب كنند چى هست مسأله. 🌀مسئله‏ فَصَعِقَ لِجَلالِكَ‏ كه مبدأش قرآن است: وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً ، مسئله‏اى است كه انسان گمان مى‏كند كه خوب افتاد غش كرد «صَعِقَ» يعنى غش كرد، اما اين غش چى بوده است؟ غش حضرت موسى چى بوده است؟ اين مسئله‏اى نيست كه غير موسى بفهمد. يا: دَنى‏ فَتَدَلّى‏ را، اين مسئله‏اى نيست که غير آن كسى كه «دنُوّ» پيدا كرده است بتواند فهم كند، ادراك كند، ذوب كند. يا همين جملاتى كه در اين مناجات بزرگ است و بعض جملات ديگرى كه در آن هست، مسائلى است كه به حسب ظاهر سهل است و واقعاً ممتنع است. 🌀رياضات بسيار مى‏خواهد تا انسان بتواند بفهمد كه ناجيته [با فتح تا] نه ناجيته [با ضم تا]، «ناجَيتَه» اين چى است؟ خدا با آدم مناجات مى‏كند، چى است مناجات؟ چه خواسته‏اند ائمه؟ 🌀اين از دعاهايى است كه من غير از اين دعا نديدم كه روايت شده است همه ائمه اين دعا را، اين مناجات را مى‏خواندند، اين دليل بر بزرگى اين مناجات است كه همه ائمه اين مناجات را مى‏خواندند. چى بوده است اين؟ بين آنها و خداى تبارك و تعالى چه مسائلى بوده است؟ 🌀هَبْ لِى كَمالَ الْانْقِطاعِ الَيْكَ‏. كمال انقطاع چى است؟ وَ بِيَدِكَ لا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيادَتى وَ نَقْصِى وَ نَفْعِى وَ ضَرّى ؛ خوب، آدم به حسب ظاهر مى‏گويد خوب، همه چيز با اوست. 🌀اما وجدان اين مطلب كه هيچ ضررى به ما نمى‏رسد الا به دست اوست، هيچ منفعتى نمى‏رسد الّا به اوست، اوست ضارّ و نافع، اينها چيزهايى است كه دست ماها از آن كوتاه است. و دعا كنيد كه خداى تبارك و تعالى به ما توفيق بدهد كه در اين ماه شريف و ماه شريف رمضان از اين مسائل هم يك حظى و لو يك جلوه كوچكى در دلها و قلبهاى ما واقع بشود، و لا اقل مؤمن به اين بشويم كه قضيّه «صَعِقَ» چه قضيه‏اى است. 🌀مؤمن به اين بشويم كه مناجات خدا با انسان چى هست. مناجات را مؤمن بشويم به آن، انكار نكنيم، نگوييم اينها حرفهاى درويشى است. همه اين مسائل در قرآن هست به نحو لطيف و در كتب ادعيه مباركه ما كه از ناحيه ائمه هدى وارد شده است، همه اين مسائل هست، نه به آن لطافت قرآن، لكن به نحو لطيف. 📚صحيفه امام، ج‏17، ص: 457 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b