📝| گزارشی از جلسه اول با موضوع «قرآن و‌ سلوک معنوی» ◽️استاد در این جلسه متناسب با سوالاتی که در مورد موضوع جلسه مطرح شد ضمن اشاره به اینکه هویت کانال المرسلات با (حضرت امام و علامه طباطبایی و شهید مطهری و حضرت اقا) گره خورده است کلام خود را با ارجاع به بیانات مرحوم امام در حدیث 29 چهل حدیث و کلمات مرحوم علامه ذیل تفسیر سوره حمد و‌ تفسیر آیه «علیکم انفسکم لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم» و نیز کلمات میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب شریف «لقاءالله» آغاز کردند ◽️استاد در پاسخ به چیستی سلوک و جایگاه آن در شریعت، فرمودند: ◽️مرحوم علامه در المیزان توضیح میدهند که سلوک الی الله یک حقیقت موجود است نه اینکه چیزی باشد که باید محقق شود. اساسا زبان قرآن این است که « ما به سمت خدا می رویم نه اینکه باید برویم» این معنای «الیّ مرجعکم» و «انا الیه راجعون» است و اینجا است که لقاءالله معنای دقیقی پیدا میکند ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️نظام عالم برای انسان مثل پله برقی است یعنی تنها موجود این عالم که می تواند روی این پله برقی قرار بگیرد اما در حالی که پله برقی به سمت مبدأ عالم حرکت میکند او بر خلاف جهت این پله برقی حرکت کند انسان است. ◽️لهذا سیر و سلوک یعنی نسبت به مسیر بازگشت به خدای متعال است. یعنی انسان به هر حال تکوینا به سمت خدای خود بازگشت میکند اما سیر و سلوک یعنی نحوه و چگونگی بازگشت را به احسن وجه قرار دهد. ◽️استاد در ادامه برای تبیین بیشتر معنای سلوک فرمودند: ◽️علامه طباطبایی می فرمایند قرآن ولایت را یک مقام می داند (و جعلنا منهم أئمه یهدون بأمرنا) یعنی ولی، هادی قافله بشریت به سمت خدای متعال است پس سلوک بدون تبعیت از شریعت معنا ندارد زیرا سلوک غیر از متافیزیک است ◽️به عبارت دیگر سلوک در مسیر قربت و تقرب الی الله است و این غیر از قدرت های تکوینی است که اشخاص با ریاضت های غیر شرعی به دست می آورند. این قدرت های تکوینی لزوما هیچ ملازمه ای با سلوک ندارند و البته لازمه سلوک حقیقی انجام واجب و ترک حرام است که مرز انسانیت و حیوانیت میباشد. ◽️در ادامه استاد به اهمیت و جایگاه والای قرآن در مسیر سلوکی انسان پرداختند و فرمودند: ◽️قرآن حبل الله است یعنی قرآن یک حقیقت آویخته است نه انداخته لذا است که می توان به آن تمسک کرد و بالا رفت به همین خاطر قرآن در وصف خود می فرماید «انا انزلنا قرآن عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم» که حقیقت قرآن در بالاترین مقام این عالم یعنی مقام عندنا و لدینا است که بالاتر از عرش قرار دارد ◽️کما اینکه انسان کامل هم مانند قرآن یک حقیقت در این عالم است «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» «سبحنا سبحت الملائکه» «اول ما خلق الله نوری» «فجعلکم بعرشیه محدقین» یعنی حقیقت انسان کامل سایه افکن بر عرش است یعنی در مقام عندنا قرار دارد کما اینکه در روایت دارد که مراد از بیوت در جمله «فجعلکم فی بیوت أذن الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه» جسم اهل بیت عصمت است. ◽️استاد در ادامه فرمودند: ◽️هر کسی در مسیر تقرب الی الله و سلوک الهی به جائی رسیده است از توسل به حضرت حجت، قرآن و اسماء الهی بهره برده است. اساسا شرط لازم سلوک معنوی توسل به حضرت حجت عجل الله تعالی است. ◽️اما در بیان سالکین این طریق گاها دیده میشود که غلبه دستورات به سمت قرآن یا اسماء الهی یا توسل است مثلا ملامحمدتقی مجلسی از بزرگانی است که غلبه سیر او با قرآن است کما اینکه از بیاناتشان در کتاب لوامع صاحبقرانی ایشان (شرح من لایحضره الفقیه) مشاهده میشود. 🔰احسان چینی پرداز 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b