کلام علامه مجلسی در مورد بخش پایانی دعای عرفه[الهی انا الفقیر ...] ✍علّامه مجلسی ، پس از نقل دعای عرفه در بحار الأنوار می نویسد : این دعا را کفعمی در البلد الأمین و سید بن طاووس در مصباح الزائر ـ همان طور که پیش تر آمد ـ آورده اند ؛ ولی در پایان آن دو ، به اندازه یک ورق از «إلهی أنا الفقیر فی غنای» تا آخر دعا افتادگی دارد . این قسمت ، در برخی از نسخه های قدیمی الإقبال هم نیست . عبارت های این صفحه با سیاق دعاهای بزرگان معصوم علیهم السلام هم سازگاری ندارد و بلکه با مذاق صوفیه سازگارتر است . به همین جهت ، برخی از فضلا گفته اند که این صفحه از افزوده های مشایخِ صوفیه است . خلاصه این که این زیادی ، یا از آنهاست که در پاره ای از کتاب ها آمده و سید بن طاووس هم بی خبر از حقیقتِ حال ، در الإقبال آورده و یا توسّط برخی به کتاب الإقبال افزوده شده است . چه بسا بنا بر آنچه بدان اشاره کردیم ـ که صفحه یاد شده ، در برخی از نسخه های قدیمی الإقبال و مصباح الزائر نیست ـ ، نظر دومْ محتمل تر باشد، و خدا به حقیقتِ احوال ، آگاه تر است . أقول: قد أورد الكفعمي رحمه الله أيضاً هذا الدعاء في البلد الأمين و ابن طاووس في مصباح الزائر كما سبق ذكرهما، ولكن ليس في آخره فيهما بقدر ورق تقريباً، و هو من قوله: "الهي أنا الفقير في غناي" الى آخر هذا الدعاء، و كذا لم يوجد هذه الورقة في بعض النسخ العتيقة من الاقبال أيضاً، و عبارات هذه الورقة لا تلائم سياق ادعية السادة المعصومين علیهم السلام أيضاً، و إنّما هي على وفق مذاق الصوفيّة، و لذلك قد مال بعض الافاضل الى كون هذه الورقة من مزيدات بعض مشايخ الصوفيّة و من الحاقاته و ادخالاته، و بالجملة هذه الزيادة إمّا وقعت من بعضهم أوّلاً في بعض الكتب و أخذ ابن طاووس عنه في الاقبال غفلة عن حقيقة الحال، أو وقعت ثانياً من بعضهم في نفس كتاب الاقبال، و لعلّ الثاني أظهر على ما أومأنا اليه من عدم وجدانها في بعض النسخ العتيقة و في مصباح الزائر، والله أعلم بحقائق الأحوال. 📚بحارجلد95صفحه227 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali