🚫شبهه: چرا با این که دینداران به خداوند اعتقاد دارند و خدا را شفادهنده می دانند اما در بیماری ها مانند کرونا به پزشک و دارو مراجعه می کنند؟
✅پاسخ شبهه:
یکی از آسیب های دین شناسی، نگاه جزیی به بخشی از متون دینی و نادیده گرفتن بخش های دیگر است. در حالی که، شیوه صحیح این است که برای نسبت دادن نظریه ای به اسلام، باید به تمام آیات و احادیث مرتبط با موضوع بحث توجه کرد، سپس نظریه اسلام در آن موضوع را استنباط کرد.
با توجه به مقدمه بالا می گوییم:
💥قرآن مجید از یک سو، خدا را شفادهنده معرفی می کند:" و اذا مرضت فهو یشفین"(شعراء، 80)
🔹 همچنین، در قرآن مجید، حضرت عیسی شفا دهنده بیماری ها معرفی شده است: "ابری الاکمه و الابرص ... باذن الله"(آل عمران، 49)
🔸همچنین در قرآن، عسل هم به عنوان شفا دهنده معرفی شده است: " یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس"(نحل، 69)
🔺با تدبر در این آیات به این نتیجه می رسیم که اگر چه شفا دهنده اصلی خدا است اما این شفا از مجرای امور معنوی(مانند دعا و توسل به اولیای الهی) و از مجرای امور مادی(مانند عسل) در جهان هستی ظهور می یابد و تجلی می کند.
🔰همچنین مشخص می شود که در دین الهی: هم به اسباب مادی شفای بیماری و هم به اسباب معنوی شفای بیماری توجه شده است.
⭕️ انسان دین دار بر اساس تعالیم دینی، هم به توکل بر خدا و توسل به پیامبران و اهل بیت می پردازد و هم سراغ اسباب مادی شفای بیماری(اعم از پیشگیری و داروها) می رود و این دو منافاتی با یکدیگر ندارد؛ زیرا طبق احادیث اهل بیت (علیهم السلام):
"ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب"(کافی، ج1، ص183) خداوند با استفاده از اسباب، امور را تدبیر می کند و بر اساس آیات و احادیث، این اسباب هم شامل اسباب معنوی است هم شامل اسباب مادی.
📌داستان ذیل که در متون دینی نقل شده، مدعای بالا را روشن می سازد:
🔹حضرت موسی (ع) بیمار شد. بنی اسرائیل نزد او آمدند و بیماری او را شناختند و گفتند: اگر فلان دارو را مصرف کنی، شفا یابی.
🔸موسی (ع) گفت: مداوا نمی کنم تا خدا مرا بی دوا بهبود بخشد. پس بیماری او طولانی شد.
🔹خدا به او وحی فرمود: به عزت و جلالم سوگند! ترا عافیت نمی دهم تا به دوائی که گفته اند درمان کنی.
🔸پس موسی به بنی اسرائیل گفت: داروئی که می گفتید به آن مرا معالجه می کنید، بیاورید.
پس او را مداوا کردند و بهبود یافت.
این در دل موسی (ع) حالت شکوه و اعتراضی را پدید آورد.
🔹خدای تعالی به او وحی فرستاد: "خواستی حکمت مرا به توکّل خود باطل کنی، چه کسی غیر از من داروها و منفعتها را در گیاهان و اشیاء نهاد؟"
📝 منبع: ملا مهدی نراقی، جامع السعادات، جلد سوم، ص 228؛ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ذیل ماده "مرض"
#پاسخ_به_شبهات
🔴
@Tollabe_pasokhgoo