❇️ نهمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی «تحت عنوان اسلام وحکومت در اندیشه امام خمینی» 🎙 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نهمین نشست از سلسله نشست های مکتب امام خمینی «تحت عنوان اسلام وحکومت در اندیشه امام خمینی» با حضور آیة الله سید حسن خمینی وجمعی از اساتید وفضلایی حوزه علمیه قم روز سه شنبه 11/11/ 1401 در محل نمایندگی قم، موسسه نشر وتنظیم آثار امام خمینی( ره) با سخنرانی حضرت آیة الله جواد فاضل لنکرانی برگزار شد. 🔸 استاد خارج حوزه علمیه قم در سخنان آغازین خود بیان داشت: که مرحوم امام خمینی دارای نظریات ابتکاری در حوزه فقه اسلامی بود مهمترین نظریه امام خمینی تفکیک میان خطابات قانونیه وشرعیه بود که باور متفکران وصاحب نظران فقه نظریه خطابات قانونیه امام خمینی در فقه مانند حرکت جوهری ملاصدرا در حوزه فلسفه جایگاه برجسته ای دارد . 🔸 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در ادامه بیان داشت: که بعد از تتبعات وتحقیقات به این نتیجه رسیدم که طرح نظریه حکومت اسلامی توسط مرحوم ، نظریه ابتکاری دیگری است که با توجه به مبانی ومستندات قرآنی مهمتر از نظریه خطابات قانونیه است که بایستی کتاب البیع امام محور تحقیقات وپژوهش اندیشوران حوزه قرار گرفته ومستندات قرآنی نظریه حکومت اسلامی استخراج گردد. 🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه قم ضمن تفکیک نظریه ولایت فقیه وحکومت اسلامی بیان داشت: طرح نظریه ولایت فقیه در آثار فقهی بزرگان فقه موجود بوده است طوری که همه فقها ولایت فقیه را فی الجمله مورد پذیرش قرار داده اند حتی مرحوم نراقی به ولایت مطلقه فقیه معتقد بوده است. 🔸 اما نظریه حکومت اسلامی تا جایی که بنده تتبع نمودم در آثار فقهی دارای پیشینه نمی باشد بلکه اولین بار توسط مرحوم امام خمینی این نظریه ارائه شده است. 🔸 رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ضمن ارائه مطالب ونقل قولی از کتاب البیع امام از موسسه نشر آثار امام خمینی و حوزویان درخواست نمود که کتاب البیع امام درحوزه پژوهش فقه حکومتی بایستی محور قرار گیرد.. 🔸 وی با اشاره به «کتاب البیع» امام خمینی (ره) گفت: قوت فقهی و احاطه علمی امام در فقه در کتاب البیع ایشان روشن می شود اما متاسفانه حق این کتاب هنوز نه در حوزه علمیه قم و نه در حوزه علمیه نجف روشن نشده و مجهول است. با وجود اینکه مرحوم آیت الله خویی شاگرد مرحوم محقق اصفهانی بوده است، این مقدار که امام در فقه و اصول به نظریات حاج شیخ پرداخته است مرحوم آیت الله خویی نپرداخته است. امام در این کتاب نظرات بدیعی دارد. 🔸 وی بیان کرد: امام خمینی در جلد دوم کتاب البیع، اول بحث ضرورت حکومت اسلامی را مطرح می کند. ایشان می فرماید: «هرکسی نظر اجمالی به احکام اسلامی داشته باشد، به راحتی ضرورت حکومت را می تواند بفهمد». ایشان مساله را منتهی می کنند به اینکه عقل بدیهی مساله حکومت را مطرح می کند. البته مطالب خیلی متقن و پرمغز است و ای کاش همین را در حوزه های علمیه متن قرار دهند. ما معتقدیم که امام خمینی برخی کتاب ها را به عنوان متن نوشتند مانند «مناهج»؛ من تردیدی ندارم که در ذهن امام این بوده که مناهج جای کفایه یا بعد از کفایه قرار گیرد. در مورد «کتاب البیع» هم اگر این بخش مربوط به ضرورت حکومت اسلامی جدا شود و گروه هایی روی ان کار شود، تعلیقاتی نوشته یا توضیحاتی داده شود، بسیار لازم است. 🔸 وی افزود: امام خمینی در بخش اول کتاب البع، مساله بداهه العقل و سپس برخی روایات را در باب ضرورت حکومت اسلامی مطرح می کنند و در آخر به این جمله می رسند که « الاسلام هوالحکومه بشئونها»، «والاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها» احکام هم قوانین این حکومت است. ایشان می فرماید که هرآنچه به عنوان احکام دین و تشریع است، مطلوب ثانوی هستند و مطلوب اولی، مسئله حکومت است و اسلام را اصلا به معنای حکومت می گیرند. 🔸 وی بیان کرد: گاهی اوقات می گویند امام خمینی انقلاب را با یک حدیث مربوط به ولایت فقیه و اجتهاد شخصی ایجاد کرد. این یک فکر بسیار اشتباهی است. امام انقلاب را براساس این فکر مطرح کردند که دین یعنی حکومت و چون این نگاه را به حکومت و دین داشت، انقلاب را ایجاد کرد. مدعای امام این است که «ارسال رسل و انزال کتب و تمام تشریع ها برای تشکیل حکومت بوده است». 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/nohomin-neshast-az-selsele/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa