| شجریان و نظریه هنر برای هنر؟! 🎶 سرودهای فوق العاده فاخر و مناسبتی این ایام را هر چقدر گوش داده باشیم و حفظ هم که باشیم دوباره نمی توانیم گوش ندهیم و باید روی گزینه دانلود بفشاریم تا دوباره آهنگ هایش به گوشمان بخورد چرا که ما با این ها بزرگ شده و خاطره ها داریم. آهنگ هایی که از هنرمندان بزرگ آن زمان مثل آقایان شهرام ناظری و گلریز و گروه های سرود و شجریان و سراج به یادگار مانده اند و واقعا باید بعنوان آثار ملی به حساب آیند. . . 🖋 البته بعدها که شجریان در فتنه 88 پایش لغزید و سرود "تفنگت را زمین بگذار" را خواند و به خارج رفت، در مصاحبه ای گفت که من به نظریه (هنر برای هنر) قائلم یعنی هنر نباید در خدمت سیاست ها باشد و همیشه باید کنار مردم باشد و گفت ما این سرودها را نه برای انقلاب که برای فضای اجتماعی آن زمان خواندیم و تصریح می کند که من انقلابی به آن معنا نبوده ام. این حرف ها تناقضات زیادی دارد _هم خود این نظریه نظریه ای غلط است و هم عمل شجریان در مواقع مختلف غیر از این بوده_ که فعلا مجال نیست منتهی خود نظریه (هنر برای هنر) هم یک سیاست است و هنر را در استخدام سیاست سکولاریزه کردن جوامع قرار می دهد. او نمی گوید ولی می توان شجریان زمان انقلاب را؛ به یک معنا انقلابی خواند زیرا وقتی خودش می گوید که آثار زمانِ انقلاب را بخاطر فضای اجتماعی خوانده ام، در واقع فقط اسم قصه را نمی آورد که اسمش همان "انقلاب" بود و او این آثار را برای انقلاب خواند زیرا فضای اجتماعی چیزی غیر از فضای انقلابی نبود زیرا اگر مخالف آن فضا بود، وقتی آن همه شهید را می بیند چرا اعتراض نمی کند؟ چرا اثری مثل تفنگت را زمین بگذار نمی سازد؟ جوابش این است که خودش هم آن فضا را فضای درستی می بیند هر چند زیاد بقول خودش در فضای انقلابی وارد نمی شود و آثار هنری اش را می سازد. و از طرفی شجریان در مواقع مختلف این نظریه (هنر برای هنر) را زیر پا گذاشته از جمله در فتنه 88 که سرود "تفنگت را زمین بگذار" را سرود. او گفت من دیدم مردم را دارند می کشند و اصلا نتوانستم چیزی نگویم و گفتم باید کاری بسازم. شجریان غافل بود از اینکه چرا این کشتارها به راه افتاده؟ چرا قبل از این کشتارها را نمی دید که چه کسی مردم را به کوچه ها کشانده؟ چه کسی قبل از موعد خبر قطعی پیروزی اش را اعلان کرده و تشنج آفریده؟ شجریان این را نمی دید که بعض این افرادی که به آنها عنوان (مردم) را می نهد چگونه بعض بسیجی ها را سلاخی کردند؟ شجریان خیلی چیزها را ندید و وارد زمین بدی شد و هنرش در استخدام سیاست های نامناسبی قرار گرفت. هر چند او در زمان شاه نیز آثاری داشت از جمله در جشن منحوس هنر شیراز که این جشن لکه ننگی بر پیشانی ملت شریفمان است. این روزها بهترین موقع برای بازبینی و تحلیل آثار هنری و وضعیت فعلی هنری کشورمان است. کارگروه علوم اجتماعی اندیشگان 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🌀 اندیشگان، تکاپوی اندیشه https://eitaa.com/andishgan