♦️از آنجا که در این پایگاه رویکرد علمی وجود نداشت و به منتقدین عرفان حلقه فحاشی میشد، مورد اقبال قرار نگرفت و در جستوجوهای اینترنتی، نام آن در رتبههای آخر بالا میآید.
🔷 پارهای از فرقهها که امکان رسمی فعالیت در ایران ندارند، به مدد نرم افزارهای فیلتر شکن توانستهاند با بخشی از کاربران حرفهای، همچنان ارتباط گرفته و در فضای مجازی به حیات خویش ادامه دهند.
🔶 البته با مظلومنمایی از محدودیتی که برای چنین جریاناتی ایجاد شده، تلاش میکنند قیافههای حق به جانبی از خویش به نمایش بگذارند. جریان « شیطانگرایی » و جریان « تی.اس.ام » و فرقه « رام الله » در کشور، چنین رویهای داشتهاند.
🔷 از آنجا که در فضای مجازی امکان تعقیب متخلفین به صورت عادی وجود ندارد، مکاتب انحرافی نیز در این فضا امکان فعالیت گستردهتری پیدا میکنند. راهاندازی یک وبلاگ با نامی جعلی و غیر واقعی، کاری است آسان؛ چرا که نه زمانبر است و نه هزینه بردار.
🔶 از این روست که گاهی یک فرد اقدام به راهاندازی چندین وبلاگ با نامهای متعدد و ساختار متفاوت مینماید و هویت جدیدی برای خویش تعریف میکند. عرفان حلقه در سالهای اخیر چنین رویهای را در پیش گرفت.
🔷 نکته مهم در باب تبلیغات اینترنتی معنویتهای نوظهور در کشور، این است که بسیاری از این مکاتب خود را بیش از آنچه هستند نشان داده و طرفداران و علاقهمندان خود را چند برابر نشان میدهند.
🔶 بطور مثال هواداران عرفان حلقه ادعا کردند در حال جمعآوری طومار حمایتی از رهبر عرفان حلقه، در فضای مجازی، با امضای یک ملیون نفر هستند؛ در حالیکه که هیچ فیلتری برای جلوگیری از تکرار امضا در اینترنت تعبیه نکردند. بماند که با اینهمه، چنین طوماری هیچگاه محقق نشد و این ادعا در حد شعار و آرزو باقی ماند.
🔷 معنویتهای جدید از ظرفیت مجازی برای پاسخگویی به سؤالات هواداران خویش سود جستهاند. حتی مترجمین کتابهای وارداتی، بخشی از وقت خود را پای اینترنت میگذرانند که به ابهامات دیگران دربارۀ خویش خاتمه دهند و از نظر ذهنی ایشان را به اقناع برسانند.
🔶 موسوی نسب که به پدر یوگای ایران مشهور بود، در سایت خویش به سؤالات پرتوجویان یوگا جواب میداد و پاسخها را بعد از ارسال در پایگاهش منتشر میکرد. پارهای از علاقهمندان به یوگا هم مطالب موجود در بانک پرسش و پاسخ وی را منعکس میکردند.
🔷 مترجم آثار اشو در ایران به سؤالات و درخواستهای خوانندگان آثار اشو در باب ایدههای اشو پاسخ میداد و حتی قرار ملاقات توریستهای « اشوپارک » در هند را از همینطریق هماهنگ میکرد. راهاندازی سامانههای پاسخگویی بخشی از تشکیلات عرفانهای جدید است.
🔶 بسیاری از سایتها اقدام به تبلیغ سایتهای همسو با خود کرده و همفکران خویش را با نامهایی مانند لینکستان و لینک دوستان معرفی میکنند. گروه « رام الله » اقدام به تهیه مجموعه سایتهای شاگردان و طرفداران « ایلیا رام الله » نمود و مریدان « سای بابا » مجموع لینک دوستان سای بابا را طراحی و اجرا کردند.
🔷 یکیاز امکانات اینترنت امکان « گپ » است امروزه ابزار چت به شکلهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد، مانند « ام اس ان مسنجر، گوگل تاک، ام آی آر سی، یاهو مسنجر ». همینطور نرم افزارهای چت برای استفاده کاربران از طریق موبایل ....
🔶 امروزه کاربران زیادی از طریق اتاقهای گفتوگو یا چت روم با همدیگر ارتباط گرفته و به تبادل نظر میپردازند. جریانات معنویتگرا اگر چه همگی این ظرفیت را به شکل رسمی و گسترده مورد استفاده قرار نمیدهند، اما در حد توان خویش از آن غفلت نکرده و دست کم برای مشتریان ویژه آن را به کار میگیرند.
🔷 یکیاز قابلیتهای اینترنت امکان بازی به صورت آنلاین است. در بعضیاز این بازیها آموزههای دیگر ادیان و مکاتب وارد شده است.
🔶 بخشیاز مکاتب جدید، محصولاتی را برای معرفی رهبران تولید کرده و به فضای اینترنت فرستادهاند.
🔷 این دسته از محصولات که جذاب و هنرمندانه ساخته شدهاند، جهت دانلود در پایگاههای الکترونیک قرار داده شده و در مواردی به صورت لینک در سایتهای مختلف قابل دریافتاند. [1]
♦️پینوشت: [1]. حمزه شریفی دوست، عرفانهای کاذب؛ راههای نفوذ و راهکارهای مقابله، ص 111 - 116.
#عرفان_های_کاذب
#عرفان_حلقه
https://eitaa.com/antihalghe