شجره لاهوت، ریشه‌اش از اسما و صفات الهی مدد می‌گیرد و در آنجا ثابت است. تنه این شجره، عوالم مجردات عقول و نفوس می‌باشد. شاخه‌هایش از عالم مثال شروع می‌شود و به عالم ماده منتهی می‌گردد، و چون عوالم مجردات، فعلیات محضه هستند و کمال آنها ثابت است، از طرفی هم عالم ماده قوه صرف است و کمال آن تدریجی است و پیوسته با تجدد اطوار روی به کمال می‌رود، پس این شجره اصلش ثابت و فرعش ثابت است. این است شجره طیبه‌ای که در مثل "کلمه طیبه" واقع شده، همین شجره مبارکه است که "زیتونه" نامیده شده و آیه نور حقیقت، یعنی نشانه هویدایی حق واقع شده است. برهان مبین در جلوات رب العالمین، ص ۹۸ @apmkadeh