💎 💠قاعده فلسفی۱۳: کُلُّ ما لم یکن ثم کان فوجودهُ لیس مِن نفسهِ و لا مِن مثلهِ (هر آنچه موجود نبوده و سپس موجود شده وجودش نه از خودش است و نه از مانند خودش) 🟢حدیث دوم: 🔸امام صادق علیه السلام میفرمایند: فَلَمْ يَكُنْ بُدٌّ مِنْ إِثْبَاتِ الصَّانِعِ لِوُجُودِ الْمَصْنُوعِينَ وَ الِاضْطِرَارُ مِنْهُمْ إِلَيْهِ أَثْبَتَ أَنَّهُمْ مَصْنُوعُونَ وَ أَنَّ صَانِعَهُمْ غَيْرُهُمْ وَ لَيْسَ مِثْلَهُمْ إِذْ كَانَ مِثْلُهُمْ شَبِيهاً بِهِمْ فِي ظَاهِرِ التَّرْكِيبِ وَ التَّأْلِيفِ وَ فِيمَا يَجْرِي عَلَيْهِمْ مِنْ حُدُوثِهِمْ بَعْدَ أَنْ لَمْ يَكُونُوا وَ تَنَقُّلِهِمْ مِنْ صِغَرٍ إِلَى كِبَرٍ وَ سَوَادٍ إِلَى بَيَاضٍ وَ قُوَّةٍ إِلَى ضَعْفٍ وَ أَحْوَالٍ مَوْجُودَةٍ لَا حَاجَةَ لَنَا إِلَى تَفْسِيرِهَا لِثَبَاتِهَا وَ وُجُودِهَا. 🔹 پس گریزی از اثبات وجود خداوند آفریننده نیست به دلیل وجود آفریده‌ها و نیز به دلیل اضطرار و نیاز آفریده‌ها به خداوند آفریننده به راستی ثابت شده که این آفریده‌ها ساخته‌های خداوند هستند و آفریننده آنها غیر از خود این‌ها و نیز کسی غیر از موجودات مانند و همسان این‌ها است زیرا اگر آفریننده این موجودات کسی مثل آنها باشد پس شبیه آنها در ترکیب و تالیف (که از خصوصیات مواد جسمانی است )می‌باشد و نیز مشابه آنها در همه اموری است که بر آنها حادث می‌شود مانند حرکت آنها از کوچکی به بزرگی از سیاهی به سفیدی از توانایی به ناتوانی و دیگر احوالی که نیاز به تفسیر آنها پس از تحقق آنها در خارج (و علم ما به آنها) نیست. 📗التوحید،ص۲۴۶. 🆔@aqldin2