💎 💠قاعده فلسفی14: کُلُّ ما سوی الواحدِ متجزّئٌ و الله واحدٌ لا متجزّئٌ (هر آنچه غیر خدای یگانه است جزء پذیر است و خداوند یگانه‌ای است که جزء پذیر نیست ) 💠قاعده فلسفی15: کُلُّ متجزّئٍ یَختَلِف وَ یَأتَلِف (هر آنچه جزء پذیر است گوناگونی و نیز پیوستگی می‌یابد ) 💠قاعده فلسفی16: کُلُّ متتجزّئٍ أو متوهّمٍ بالقِلّةِ و الکَثرَةِ فَهُوَ مخلوقٌ (هر آنچه جزء پذیر است یا توهم زیاد و کم در آن می‌شود مخلوق است ) ♦️مستندات قاعده 14 و 15 ذیل قاعده 16 خواهد آمد. 🟢حدیث سوم: 🔸امام علی علیه السلام در ابتدای «خطبة الوسیلة» میفرمایند: ‏ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَعْجَزَ الْأَوْهَامَ أَنْ تَنَالَ إِلَّا وُجُودَهُ وَ حَجَبَ الْعُقُولَ عَنْ أَنْ تَتَخَيَّلَ ذَاتَهُ فِي امْتِنَاعِهَا مِنَ الشَّبَهِ وَ الشَّكْلِ بَلْ هُوَ الَّذِي لَمْ يَتَفَاوَتْ فِي ذَاتِهِ وَ لَمْ يَتَبَعَّضْ بِتَجْزِئَةِ الْعَدَدِ فِي كَمَالِهِ فَارَقَ الْأَشْيَاءَ لَا عَلَى اخْتِلَافِ الْأَمَاكِنِ وَ تَمَكَّنَ مِنْهَا لَا عَلَى الْمُمَازَجَةِ وَ عَلِمَهَا لَا بِأَدَاةٍ لَا يَكُونُ الْعِلْمُ إِلَّا بِهَا وَ لَيْسَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ مَعْلُومِهِ عِلْمٌ غَيْرُهُ إِنْ قِيلَ كَانَ فَعَلَى تَأْوِيلِ أَزَلِيَّةِ الْوُجُودِ وَ إِنْ قِيلَ لَمْ يَزَلْ فَعَلَى تَأْوِيلِ نَفْيِ الْعَدَمِ فَسُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَنْ قَوْلِ مَنْ عَبَدَ سِوَاهُ وَ اتَّخَذَ إِلَهاً غَيْرَهُ عُلُوّاً كَبِيرا. 🔹 سپاس خداى را كه اوهام را در بند كرد كه به هر چيزى رسند مگر وجود او، و همه خردها را در پرده نگهداشت از اينكه ذات او را در خيال آورد، زيرا او از تشابه و هم شكلى به دور است، بلكه اوست همان كه تفاوت در ذاتش ره نيابد و در صفات كمالش به تجزيه عدد و کمیت، پاره پاره نگردد. از همه چيز جداست امّا جدایی او مکانی نیست و داخل در همه چيز است امّا نه با آميزش و ممازجت. آگاه از همه چیز است نه با ابزار (و واسطه)و علمش تنها به خود ذات مقدسش است، و ميان او و معلومش علم ديگرى قرار ندارد كه به وسيله آن دانا به معلوم خود باشد. اگر گفته شود موجود بوده است به اين معناست كه وجودش ازلى است، و اگر گفته شود هميشه هست به اين معناست كه نابودى در او راه ندارد. پس منزّه و بزرگ است خدا از سخن آنكه جز او را پرستد و معبود ديگرى جز او گيرد. 📗التوحید،ص73. 🆔@aqldin2 🌐https://aqldin.blog.ir