🔴💫🔴💫🔴 ⁉️سوال: پرنده ی ابابیل در سوره فيل چه نوع پرنده ای هست؟ ✍️پاسخ: 💠این‌ کلمه از الفاظ نادر است‌ و تنها یک‌بار در قرآن در سوره فیل که به داستان حمله سپاه فیل به مکه و نابودى آن‌ها به‌ وسیله گروهى از پرندگان پرداخته، به کار رفته‌ است:«وَ‌ أرسَلَ عَلَیهِم طَیراً أبابِیل؛ بر سر آن‌ها دسته‌دسته پرندگانى را فرستاد»(1) ابابیل به معنای دسته، دسته‌ها، گروه‌ها و گروه‌های پراکنده است. برخی مفرد آن را اَبّیل دانسته و برخی معتقدند که ابابیل جمعی است که مفرد ندارد و این نظر را به ابوعبیده و فرا نسبت داده‌اند(2) 🔹واژه ابابیل یک‌بار در قرآن «وَأَرْ‌سَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرً‌ا أَبَابِيلَ» (3)به کار رفته است (4)ابابیل نام پرنده نیست. منظور قرآن از تعبیر «طَيْراً أَبابيل‏» پرندگانی است که گروه گروه از هر طرف به سوی اصحاب فیل آمدند و سپاهیان ابرهه را سنگباران کردند(5)در فرهنگ عامیانه فارسی ابابیل به خود پرندگان اشاره دارد نه معنای وصفی آن‌ها(6) 🦇درباه نوع، شکل و جزئیات مربوط به این پرندگان بین مفسران اختلاف است؛ بیشتر مفسران ابابیل را پرستو یا شبیه آن و برخی نیز خفاش یا از نوع دیگر پرندگان دانسته‌اند.(7) گفته شده کبوتران مکه از نوع آن‌ها هستند. 🦅طبری می گوید رنگ این پرندگان سفید یا سیاه و یا سبز، منقارشان زرد و چنگال‌های آن‌ها شبیه چنگال سگان بوده است(8). 👈از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که ابابیل سر و چنگال‌هایی چون سر و چنگال درندگان داشتند که پیش از آن دیده نشده بود و پس از آن نیز دیده نشد.(9) همچنین این مرغان به شکل زنبور عسل، سیاه سر، دراز گردن و سرخ منقار توصیف شده اند(10) فخر رازی در جمع بین اختلاف‌ها، می گوید چون این پرندگان دسته دسته بودند، شاید هر دسته شکلی داشته و هر کسی آنچه را که دیده وصف کرده است.(11) 📚پی نوشت ها: 1.آلوسی‌، محمود، روح‌المعانی‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی ، ج۳۰، ص۲۳۶.ذیل سوره فیل. 2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی، محمدمهدی ناصح، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۴۰۸ق.ج۲۰، ص۴۱۰. 3.سوره فیل، آیه 3 . 4.طباطبایی، علامه سید محمد حسین ، تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۲۰، ص۳۶۲؛ آیت الله مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴.ش ، تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه ،ج۲۷، ص۳۳۶-۳۳۷. 5.دهخدا ، لغتنامه، نسخه بازبینی 5 بهمن 1395 شمسی. 6.تفسیر نمونه، همان ؛ سبزواری نجفی محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید،، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق، چاپ اول ، ج۷، ص۴۱۸. 7.روح المعانی، همان. 8.طبری، محمد بن جریر،جامع البیان تفسیر القرآن، دار المعرفةمحل نشر:بیروت - لبنان،۱۴۱۲ق، ج۳۰، ص۱۹۳. 9.کلینی،محمد بن یعقوب ، الکافی،تهران، دارالاکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۸۴. 10.روض الجنان، همان. 11.محمّد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي البكري(فخر رازی)مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربیناشر:دار احياء التراث العربيمحل نشر:بیروت - لبنان ،ج10 ، ص۲۹۳. 🌸 @skquranir http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🔴💫🔴💫🔴