eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
836 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷 ⁉️پرسش: با توجه به آیه 38 سوره زمر«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ» مشرکین خداوند را قبول داشتند اما چرا پس از ظهور اسلام و بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به دشمنی با خدا و دین اسلام پرداختند؟ در حالی که با اهل کتاب روابط مسالمت آمیزی داشتند؟ ✍️پاسخ: بنابر این بت پرستان در «توحید خالق» تردید نداشتند، اما شرک آنها شرک در «عبودیت و ربوبیت» بود. آنان معتقد بودند خداوند عالم هستی را آفرید، اما تدبیر آن‌را به "فرشتگان"، "ستارگان" و... سپرده است؛ لذا هر گروه و طایفه‌ای به نوعی کفر ورزیده و برای خدا شریک قائل بودند. 🗿برخی از مشرکین "بت" را واسطه بین خود و خدا میدانستند چون بر این باور بودند ما لایق ارتباط با خدا نیستیم «وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ»(6)آنها غیر از خدا، چیزهایى را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودى می‌بخشد و می‌گویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند. «ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى»(7) ما آنها را پرستش نمی‌کنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند. بنابر این شرک آنها شرک در "عبودیت" بود نه شرک در "خالقیت". 🕋اما چرا با اسلام دشمنی کردند؟ اسلام زمانی در "حجاز" پا به عرصه گذاشت که همه مردم مشغول بت پرستی و شرک بودند. در حقیقت اسلام مخالف شرک و بت پرستی بود و با مظاهر شرک و بی دینی و بت پرستی به مخالفت برخاست آن هم در"مکه" مقدسترین مکانی که برای عبادت خدا بنا شده بود. این مشرکین و بت پرستان بودند که توحید و یکتاپرستی را از "مکه" دور کرده و بت را به جای خدا به مردم و جامعه شناساندند پس اسلام آمد تا خانه ای را که خدا برای عبادت برگزیده بود از لوث وجود بتها پاک کند. زمانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به رسالت مبعوث شد و آیات الهی را برای مردم قرائت نمود، خداوند مبارزه با شرک و بت پرستی را در راس اهداف دین اسلام و پیامبر (صلی الله علیه و آله) قرار داد. 💞از طرفی پیامبر (صلی الله علیه و آله) اگر چه مورد احترام بود و "محمد امین" شناخته میشد اما از زمانی که به رسالت مبعوث شد دشمنی ها و سخت گیریها نسبت به ایشان شدت یافت زیرا کلام الهی مبارزه با شرک و بت پرستی بود نه تعامل و کنار آمدن با آن شاید بتوان دشمنی مشرکین با پیامبر (صلی الله علیه و آله) و دین اسلام را به این عوامل محدود نمود: 🍃اول : مخالفت قریش 🍃دوم: حسادت اهل کتاب 🍃سوم: مبارزه با ظلم و بی عدالتی و استثمار پاسخ کامل و منابع را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62011&page=2 🆔 @skquranir 🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷🌑🌷
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿 ⁉️پرسش: اگر در طول سالهای تکلیف از کسی سخن چینی کرده و افکار افراد را نسبت به هم خراب کرده باشم، راه جبران و توبه چیست؟ اگر الان دسترسی به این افراد نداشته باشم یا بعضی از آنها را فراموش کرده باشم چطور؟ ✍️ پاسخ: سخن چینی یکی از گناهانی ست که علاوه بر حق الله، انسان را مشمول حق الناس کرده و فقط با توبه نمی توان از عقوبت آن رهایی یافت. در مورد حق الناس های معنوی یا اخلاقی که شما مالی را از کسی تلف نکرده، بلکه عرض و آبروی کسی را از بین برده اید، باید عملتان را جبران کنید. بدین صورت که اگر می توانید عزت و آبروی او را برگردانید. اگر قابل بازگشت نبوده و نمی توان آن را جبران کرد، در صورتی که طرف مقابل از عمل شما اطلاع دارد، باید از او حلالیت بگیرید. از ایشان بخواهید که شما را ببخشد و حتی اگر در ازای بخشیدن، چیزی را مطالبه کرد (در حد معقول)، حتما از تقدیمش دریغ نکنید که در این دنیا دست شما برای انجام این کارها باز است ولی در آخرت مجبورید اعمال نیکتان را با اعمال ناشایست او معاوضه کنید و این بسیار بد معامله ای ست. 💔 اما اگر راهی برای بازگردان آبروی او وجود ندارد (مثل اینکه فراموش کرده اید، یا به او دسترسی ندارید و امثال اینها) و ایشان از کار شما هم مطلع نشده، لازم نیست که به گناهتان اعتراف کنید؛ بلکه در ازای حقی که به گردن شما دارد، اعمال نیک انجام داده و ثوابش را به او هدیه کنید؛ برایش دعا کرده و طلب خیر و مغفرت کنید؛ در کارهای صالح و خداپسندانه ای که انجام می دهید ایشان را هم شریک کنید. با این کار کم کم حقی که ایشان به گردن شما دارد جبران شده و از گناه پاک می شوید. 🤲 پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: «كفّاره غيبت، اين است كه براى شخصى كه از او غيبت كرده اى، آمرزش بطلبى.» (۱) 💐همچنین امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اگر غیبت کسی را کردی و او با خبر شد باید از او طلب حلیت کنی؛ ولی اگر مطلع نشد، برایش طلب مغفرت کن» (۲) 👈توجه داشته باشید که با شریک کردن دیگران در اعمالتان، چیزی از ثواب شما کم نشده و خداوند به همان میزان به ایشان هم عطا خواهد کرد. 📚 پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۹، ص ۱۴۴ ۲. نوری، حسین بن محمد تقی؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ انتشارات موسسه آل البیت لاحیاء التراث؛ بیروت؛ ۱۴۰۸؛ ج ۹؛ ص ۱۱۸ http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61025 🆔 @skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱 ⁉️پرسش: در ارکان کعبه، یکی حطیم یا حجر اسماعیل است.چرا ساخته شد؟ برخی متون نوشته شده که مکان زندگی حضرت اسماعیل (علیه السلام) بوده و حتی حضرت هاجر و اسماعیل هم آنجا دفن شده اند.اما چرا قوسی شکل است!؟ ✍️ پاسخ: 🕋یکی از محلهای مقدس مسجد الحرام، و در کنار کعبه، جایی است که آن را «حطیم» می نامند. مردم در این قسمت برای دعا جمع می شوند. 🍁حد فاصل بین رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در روایات آمده که بهترین مکان در مسجد الحرام است.(1) اين منطقه پُر ازدحام است و مردم براى استلام حجر و رسيدن به درِ كعبه جهت دعا و وداع، يكديگر را لِه مى كنند. از اين رو، آن را «حَطيم» ناميده اند؛ يعنى جايى كه به همديگر فشار مى آورند و يكديگر را له مى كنند .(2) 🌴اینگونه نبود که این مکان بنام حطیم ساخته شده باشد،بلکه این قسمت بخشی از مسجدالحرام می باشد که بنابر دلایل بیان شده،به حطیم نامگذاری شده است. محدوده بین دیوار نیم‌دایره و خانه کعبه در فاصله میان رکن عراقی و شامی را بدین سبب حِجر نامیده‌اند که این دیوار حائل بین طواف‌کنندگان و کعبه است.(3) 💠به گزارش برخی منابع، پس از آنکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در جایگاه کنونی حجر مستقر شدند. سپس هاجر و اسماعیل، همراه با گوسفندانشان، در همین مکان و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند؛(4) ازاین رو، در برخی احادیث از این مکان با عنوان "بیت اسماعیل" یاد شده است. ⚰️بنا بر احادیث و منابع تاریخی، هاجر پس از وفات، در این مکان دفن شد. اسماعیل(علیه السلام) برای آنکه قبر مادرش زیر پای مردم قرار نگیرد، آن را بالا آورد و اطرافش را محصور کرد.(5) حضرت اسماعیل نیز، پس از وفات، در همین مکان به خاک سپرده شد.طبق روایات این مکان محل دفن تعدادی از پیامبران الهی هم می باشد. بنابراین احتمالاً علت نیم دایره بودن این مکان این می باشد که حضرت اسماعیل(علیه السلام)برای آنکه قبر مادرش زیر پای مردم قرار نگیرد، آن را بالا آورد و اطرافش را محصور کرد. دیدگاه غالب در فقه امامی (و نیز اهل سنّت) این است که طواف‌کننده باید حجر اسماعیل را در محدوده طواف خود قرار دهد؛ یعنی، از بیرون حجر اسماعیل طواف کند وگرنه طوافش حتی اگر بر روی دیوار حرکت کرده باشد باطل بوده و اعاده آن واجب است. 📚پی نوشت ها: 1. کلینى، محمد بن یعقوب‌، الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1407ق. ج4، ص525. 2. جعفریان، رسول، آثار اسلامی مکه و مدینه، نشر مشعر، هشتم، تهران، 1386ش. ص97. 3. مشکینی، علی، مصطلحات الفقه، قم،موسسه علمی فرهنگی دارالحدیثٰ 1377ش. ص199. 4. ازرقی، محمد بن عبدالله، اخبار مکه و ماجاء فیها من الآثار، چاپ رشدی صالح ملحس، بیروت، 1403ق. چاپ افست قم، 1369ش.ج1ص54. 5. ابن هشام، السیرة النبویة، چاپ مصطفی سقا، ابراهیم ابیاری، و عبدالحفیظ شلبی، بیروت: داراحیاء التراث العربی، [بی تا]. ج1، ص6. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62548 🆔 @skquranir 🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱🌼🌱
💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔 ⁉️پرسش: اقدامات امام حسن عسکری (علیه السلام) برای آگاهی دادن از امام زمان(عج) چه بود؟ ✍️پاسخ: بر اساس منابع شيعي، دستگاه عباسي در زمان امام عسکري(عليه السلام) درصدد يافتن فرزند او به عنوان مهدي و جانشين پدر بود و از اين رو تولد امام زمان مخفي نگه داشته شد و جز تعدادي از ياران خاص امام حسن عسکري(عليه السلام)، کسي او را نديد. شيخ مفيد از اشخاصي مانند محمد بن اسماعيل بن موسي بن جعفر(عليه السلام)، ابوعلي بن مطهر، عمرو اهوازي و ابونصر طريف، خادم خانه امام يازدهم(عليه السلام)، نام مي‌برد که توانسته‌اند امام زمان(عليه السلام) را ببينند.[1] محمد بن عثمان عمري به همراه چهل نفر ديگر نزد امام حسن عسکري(عليه السلام) بودند. آن حضرت فرزند خود را به آنان نشان داد و فرمود: «اين امام شما پس از من و جانشين من در ميان شماست. از وي فرمان ببريد و در دين خود اختلاف نکنيد که در اين صورت هلاک مي‌شويد و پس از اين هرگز وي را نخواهيد ديد».[2] شبيه همين روايت را شيخ طوسي نقل کرده و از اشخاصي مانند علي بن بلال، احمد بن هلال، محمد بن معاوية بن حکيم و حسن بن ايوب بن نوح نيز نام برده است.[3] پی نوشت ها: 1. شيخ مفيد،الارشاد، به کوشش مؤسسه آل البيت، قم، المؤتمر العالمي لالفية الشيخ المفيد، 1372ش/1413ق. ج2 ص350 – 354. 2. «هذا إمامکم من بعدي و خليفتي عليکم، أطيعوه و لاتتفرقوا من بعدي في أديانکم لتهلکوا، أما انکم لاترونه بعد يومکم هذا» (صافي گلپايگاني، لطف‌ الله، منتخب الاثر، تهران، مکتبة الصدر، [بي‌تا]. ص355. 3. صافي گلپايگاني، منتخب الاثر، ص355. 🏴 🏴 @skquranir 💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔🥀💔
🌸تا دامن کفن نکشم زیر پای خاک 💞باور مکن که دست زدامن بدارمَت عید آغاز امامت حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) مبارک باد 🌸 🌸 @skquranir
🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐 ⁉️پرسش: برای اینکه در مباحث اخلاقی بتوانیم بر دیگران تاثیر گذار باشیم چه اصولی را باید رعایت نماییم؟ ✍️پاسخ: تربیت اخلاقی به معنای رشد و پرورش فضائل اخلاقی در دیگران و دور کردن آنها از رذائل اخلاقی است. برخی از اقسام تربیت اخلاقی مانند تربیت اخلاقی فرزند بر پدر و مادر واجب و برخی دیگر از اقسام آن مانند تربیت عمومی و همگانی در اخلاق مستحب است. در تربیت اخلاقی مکاتب و رویکردهای متعددی وجود دارد که مبتنی بر مبانی گوناگون به نظام سازی در این باره روی آورده اند. رویکرد دینی مبتنی بر تعالیم اسلامی نیز دارای اصول و روش هایی است که به مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد. - اصل تدریج - اصل رفق و مدارا - اصل شریعت محوری http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61062 🌸 🌸 @skquranir 🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿💐
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃 ⁉️پرسش: زیاد بن ابیه که بود و در زمان کدام معصوم میزیست!؟ اقداماتی که برای زنده نگه داشتن دین انجام داد، چه بود!؟ ✍️پاسخ: 💠زیاد بن ابیه در دوران امام علی (علیه السلام) کارگزار امام در استخر فارس بود. پس از صلح امام حسن (علیه السلام)، ابتدا از پذیرش بیعت با معاویه سرباز زد؛ اما با وساطت مغیرة بن شعبه به شام رفت و معاویه وی را با استناد به صحبتی از پدرش ابوسفیان، زیاد بن ابی سفیان خواند. وی در دوران حکومت معاویه به حکومت بصره و کوفه رسید. وی گرچه با حضرت علی (علیه‌السّلام) بیعت نمود و از طرف ایشان به استانداری فارس در ایران منصوب شد؛ ولی پس از شهادت آن حضرت، به معاویه پیوست و برای امام حسن (علیه‌السّلام) مشکلاتی را ایجاد کرد. 💔وی پدر عبیدالله حاکم بصره و کوفه در دوران یزید بن معاویه است که در واقعه کربلا و شهادت امام حسین (علیه السلام) نقش مهمی داشت. زیاد بن ابیه در عرصه دین و ترویج اسلام، نقش قابل توجهی نداشته است. زیاد در سال ۵۳ ه‍.ق در کوفه در اثر ابتلا به طاعون درگذشت و خارج از کوفه دفن شد.(1) 📚پی نوشت: (1) البدایة و النهایة، ج ۸؛ ص۶۲. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59101 🌸 🌸 @skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃
💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠 ⁉️پرسش: معاویه پسر یزید چگونه شخصی بود؟ اگر خوب بود چرا ما در زیارت عاشورا همه بنی امیه(قاطبه) را لعن می کنیم؟ ✍️پاسخ: 💠معاویه بن یزید پس از پدرش به خلافت رسید و مدت چهل روز خلافت کرد. سپس بر منبر رفته و اجدادش را نفرین نمود و نیز اعمال ناشایست پدرش یزید و بخصوص به شهادت رساندن امام حسین (علیه السلام) را گناهانی بزرگ اعلام کرد.(1) برخی از منابع تاریخی و رجالی متاخر شیعی، معاویه بن یزید را فردی شیعه معرفی کرده‌اند. گزارشی در کتاب حبیب السیر، از منابع تاریخی فارسی قرن دهم هجری وجود دارد که بر اساس آن معاویه به شایستگی امام سجاد علیه السلام برای خلافت تصریح کرده و مردم را به دعوت از ایشان توصیه کرده است.(2) 🔹علامه شوشتری و نیز صاحب منتهی المقال وی را شیعه دانسته اند.(3) 💠علاوه بر معاویه بن یزید افرادی دیگری از خاندان بنی امیه داریم که تاریخ شهادت به خوبی آنان می دهد بنابراین نمی توان همه آنها را مشمول لعن دانست. مراد از بنی‌امیه آن گروهی هستند که در جهت غصب خلافت و خاموش کردن نور خدا و انکار ولایت ائمه اطهار (علیهم السلام) هم‌پیمان شده و با شمشیر و زبان، در بعضی و دشمنی اهلبیت(علیهم السلام)همراهی نمودند و از آن جهت که اغلب قریب به اتفاق بنی‌امیه در این مسیر بودند و بسیار کم‌ بودند کسانی که در جهت مخالفت با پیامبر(صلی الله علیه واله) نباشد و به حکم «النادر کالمعدوم» آن تعداد ناچیز نادیده گرفته می‌شوند. در جهت عکس هم این گونه است در بنی‌هاشم اکثر به اتفاق موافق با راه پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) بودند اما کسانی همچون ابولهب وجود داشتند که در روش از بنی‌هاشم جدا محسوب شده و مخالف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بودند. 💞در تایید این مطلب بیان این جریان خالی از لطف نیست، یکی از فرزندان عبد العزیز بن مروان که اسم او سعد بود در حالی که همانند زنان با صدای بلند گریه می کرد وارد بر امام محمد باقر(علیه السلام) شد؛ امام فرمود: چه چیز شما را به گریه واداشت؟ سعد گفت: چگونه گریه نکنم در حالی که من از همان درخت ملعون در قرآن می باشم؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: تو از ایشان نیستی، تو از ما اهل بیت هستی، آیا نشنیدی سخن خداوند را که فرمود:پس هر کس از من تبعیّت کند از من خواهد بود.(4) 👈بنابراین معاویه بن یزید ظاهرا انسان مومنی بوده و کلمه قاطبه زیارت عاشورا شامل حال وی و کسانی که از بنی امیه که در مسیر صحیح بودند نمی شود. 📚منابع: 1. یعقوبی، احمد بن ابی یعقوب، تاریخ الیعقوبی، بیروت،‌دار صادر، بی‌تا، ج2، ص 254 2.خواند میر، غیاث الدین بن همام الدین، حبیب السیر، تهران، خیام، 1380ش، ج2، ص131 3.شوشتری، نورالله، مجالس المومنین، تهران، اسلامیه، 1377، ج2، ص 252؛ مازندارنی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی احوال الرجال، قم، موسسه آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، ج6، ص 287 4. شبستری، نصر الله، اللؤ لؤ النضید فی شرح زیاره مولانا ابی عبد الله الشهید، فروغ دانش ، تهران، ص 133 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59977&page=2 🌸 🌸 @skquranir 💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠🔹💠
🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: با توجه به حدیثی که از امیرالمومنین (علیه السلام)، خطاب به فرزندشان روایت شده که ایشان بعد از توصيه فرزند خود به بي‌اعتنايي نسبت به حرف مردم، مي‌فرمايد: تو چه توقعی از مردم داری؟! مردم این‌گونه‌اند كه اگر تو انسان عالمی باشی، به تو حسد می‌برند و براي اين‌كه تو را از چشم ديگران بیاندازند، درصدد عیب‌جویی و خرده‌گیری از تو برمی‌آیند؛ و اگر مطلبي را ندانی و بخواهی از دیگران استفاده کنی، همت ندارند که تو را راهنمایی و ارشاد کنند. اگر به دنبال دقایق و ظرايف علمی باشي، طعنه مي‌زنند كه آدم بیکاری است كه در پي چنين مسايلي است؛ و اگر طلب علم را رها کنی،‌ تو را کودن و کم‌استعداد مي‌خوانند. اگر نسبت به انجام عبادات اهتمام داشته باشی، می‌گویند: این، آدمِ ظاهرساز و ریاکاری است. اگر سکوت پيشه کنی، می‌گویند: لال است؛ و اگر صحبت کنی، می‌گویند: چه قدر پرحرف است. اگر پول خرج کنی، می‌گویند: آدم ولخرجی است، و اگر اقتصاد داشته باشی، تو را بخيل مي‌نامند. اگر به پول‌شان نياز داشته باشی و از آنها درخواست کمک کني، رابطه‌شان را با تو قطع می‌کنند؛ و اگر نسبت به آنها بی‌اعتنا باشی، حتي ممكن است تو را كافر و خارج از دين معرفي كنند! امیرالمؤمنین به امام حسن (عليهما‌السلام) می‌فرماید: مردم این‌چنين‌اند)، چگونه باید رفتار کرد که خردمند لقب بگیریم!؟ ✍️پاسخ: 🍂اوصافی که در حدیث بیان شده، در واقع مربوط به عوام و مردمی ست که از آگاهی کافی برخوردار نبوده و بر اساس میزان فهم خودشان دیگران را قضاوت می کنند. این گونه افراد هرچه را به چشمشان بیاید در نظر گرفته و با دیدگاه و زاویه دید خودشان ارزیابی کرده و نظر می دهند. به چنین دیدگاه ها و نظراتی نباید اهمیت داد. چنین افرادی هرگز شما را خردمند لقب نمی دهند، مگر اینکه مطابق میل و خواسته آنها رفتار کنید. که البته هر کدامشان هم نوع خاصی از رفتار را از شما می طلبند. بنابراین عملا چنین چیزی محال است. در طول تاریخ هیچ انسانی اعم از اولیاء الهی و افراد عادی نبوده اند که تمام مردم آنها را به طور کامل خردمند بدانند. حتی بهترین افراد (از دیدگاه خداوند) مورد انتقاد نادانان واقع می شدند. لذا باید رفتار را با معیارهای الهی تنظیم کرده و مسیر سعادت را طی کرد، ولو اینکه مردم ما را خردمند لقب ندهند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61216 🌸 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱
🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿 ⁉️پرسش: رابطه امام صادق (علیه السلام ) با قیام ابومسلم خراسانی را بیان کنید؟ ✍️پاسخ: 💠ابومسلم خراسانی یکی از داعیان عباسیان است که با پرچم الرضا من آل محمد، بنی امیه را سرنگون وبنی عباس را به قدرت رساند. او در جمادی الاول سال 30 ق بر مرو سلطه یافت.(1) 🏴وی از احساسات اهل بیت دوستی ایرانیان استفاده کرده و با پرچم و لباس سیاه علم قیام را بر افراشت وی برای این کار، نامه هایی به سران بنی هاشم یعنی امام جعفر صادق(علیه السلام) و عبدالله محض بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی(علیه السلام) نوشت. 📜در نامه به امام صادق(علیه السلام) گفت: «من‌ كلمۀ ولايت‌ را آشكارا نموده‌ام‌، و مردم‌ را از بني‌ اُميّه‌ منصرف‌ نموده‌، و به‌ موالات‌ اهل‌ بيت‌ گرايش‌ داده‌ام‌، بنابراين‌ اگر تو به‌ خلافت‌ رغبت‌ داري‌، در اين‌ امر روي‌ دست‌ تو كسي‌ پيدا نمي‌شود!» اما امام جعفر صادق(علیه السلام) در جواب وی فرمودند: «نيستي‌ تو از مردان‌ من‌! و نيست‌ اين‌ زمان‌ زمان‌ من‌.»(2) همین جمله حضرت حاکی از آن است که این شخص در مسیر اهل بیت نبوده و انگیزه های دیگری از قیامش داشته است. 📄از طرفی ابومسلم نیز در نامه خود صداقت نداشت زیرا در عدم صداقت وی همین کافی است که به سه نفر نامه نوشتند نشان از عدم صداقت آنان است آنان به امام‌ جعفر الصادق‌، و عبدالله‌ بن‌ الحسن‌ بن‌ «الحسن‌»، و عَمْرو الاشْرَف‌ نامه نوشتند. اما سرانجام ابومسلم با فریب مردم از شعار الرضا من آل محمد، بنی عباس را بر تخت نشاند و در این راستا جنایاتی انجام داد که حاکی از قساوت قلب وی بوده است. 🗡تعداد کسانى که ابومسلم در دوران حکومت خود به قتل رساند، بالغ بر ششصد هزار نفر بود!(3) اگر چه ممکن است این اعداد و ارقام نشان از کثرت باشد تا واقعیت ولی هر چه باشد اوج قساوت قلب وی را نشان می دهد. 📃و در نامه ای به منصور دوانقی دومین خلیفه عباسی می نویسد«برادرت (سفاح) به من دستور داد که شمشیر بکشم، به مجرد سوء ظن دستگیر کنم، به بهانه کوچکترین اتهامى به قتل برسانم، هیچ گونه عذرى را نپذیرم. من نیز به دستور وى بسیارى از حرمتها را که خدا حفظ آنها را لازم کرده بود هتک کردم، بسیارى از خونها را که خدا حرمتشان را واجب کرد. بر زمین ریختم، حکومت را از اهل آن ستاندم و در جاى دیگر نهادم ».(4) 🍁چنین شخصی نمی تواند مورد تکریم واقع شود و اگر چه بنی امیه را تارو مار کرد ولی بر سر کار آوردن بنی عباس مشکلاتی را برای جامعه اسلامی بوجود آورد که کمتر از ظلم بنی امیه نبود. 🔴بعضی می خواهند وی را ایرانی الاصل بنامند و قیام وی را نوعی وطن دوستی جلوه دهند ولی وی نه تنها ایرانی نبوده بلکه وطن دوستی وی هم مورد تردید است، چرا که اگر قیام می کرد و خود به حکومت می رسید، شاید می توانستیم این عنوان را بر وی بنهیم ولی اینکه وی بنی عباس جنایتکار را مسلط کرد نشان دهنده این است که نه تنها از نظر اسلام منفور است بلکه از دید یک ایرانی دشمن اسلام نیز نمی تواند مورد تمجید باشد. تنها کاری که وی کرد آن بود که از محبت ایرانیان نسبت به اهل بیت سوء استفاده نموده و آن را به استخدام بنی عباس درآورد. 📚منابع: 1. طبری، تاریخ، ج ۷، ص ۳۷۸-۳۷۹؛ خبار الدوله العباسیه، به کوشش عبدالعزیز دوری و عبدالجبار مطلبی، بیروت، ۱۹۷۱م، ص ۳۱۰، ۳۱۵ 2.حیدر، اسد، الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ط 2، بیروت، دارالکتاب العربى، 1390 ه'.ق،ج 1ص 43 3. ابن کثیر، البدایه و النهایه، ط 2، بیروت، مکتبه المعارف، 1977 م، ج 10، ص 72 - ابن خلکان، و فیات الاعیان، تحقیق: دکتر احسان عباس، ط 2، قم، منشورات الشریف الرضى، 1364ه'.ش، ج 3، ص 148 - ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت، دارصادر، ج 5، ص 476 - 4. اسد حیدر، الامام الصادق و المذاهب الاربعه. ج 2، ص 533 - خطیب بغدادى، تاریخ بغداد، بیروت، دار الکتاب العربى، ج 10، ص 208. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=35636&page=2 🌸 🌸 @skquranir 🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿
🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸 ⁉️پرسش: همه ما می دانیم که انسان در دنیا به طور معمول با مشکلات و رنج هایی درگیر است. می خواستم بدانم این مشکلات و گرفتاری ها بر اثر چیست و برای ایجاد اطمینان درون، چه راه کارهایی وجود دارد؟ ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=61317&page=5 🌸 🌸 @skquranir 🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸🍃🥗🍃🌸