7️⃣
احادیث مورداستناد آقای تبریزیان در مکان ظهور امام زمان از اروپا و آمریکا
الف. کتاب کمالالدین صدوق
🔹تنها روایتی که این ابهام را به وجود میآورد که طلوع خورشید از مغرب یعنی ظهور امام مهدی، راویتی در کتاب کمالالدین صدوق است: «فَقُلتُ لِصَعصَعَةَ بنِ صوحانَ: يا صَعصَعَةُ، ما عَنى أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام بِهذا؟ فَقالَ صَعصَعَةُ: يَابنَ سَبرَةَ، إنَّ الَّذي يُصَلّي خَلفَهُ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام، هُوَ الثّاني عَشَرَ مِنَ العِترَةِ، التّاسِعُ مِن وُلدِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهما السلام، وهُوَ الشَّمسُ الطّالِعَةُ مِن مَغرِبِها، يَظهَرُ عِندَ الرُّكنِ وَالمَقامِ فَيُطَهِّرُ الأَرض» (صدوق، کمال الدین، ج2، ص527-528).
🔸اما در واقع این عبارت «وهُوَ الشَّمسُ الطّالِعَةُ مِن مَغرِبِها، يَظهَرُ عِندَ الرُّكنِ وَالمَقامِ فَيُطَهِّرُ الأَرض»، کلام امام معصوم نیست بلکه سخن صعصعة بن صوحان است که در تفسیر کلام امام علی، چنین توضیحی میدهد. ماجرا از این قرار است: نزال بن سبره میگوید: حضرت علی(ع) روزی برای ما سخنرانی فرمود ... صعصعة بن صوحان از جا بلند شد و گفت: ای امیرالمؤمنین، دجال چه وقت بیرون میآید؟ حضرت درباره او صحبتهایی کردند و در ضمن فرمایشاتشان فرمودند: او را خداوند متعال در شام میکشد، به دست کسی که عیسی بن مریم پشت سر او نماز میخواند.» بعد از آنکه فرمایشات حضرت تمام شد، نزال بن سبره گوید به صعصعة بن صوحان گفتم: مقصود حضرت از این فرمایش چه بود؟ صعصعه پاسخ داد: ای سُبره آن کس که عیسی بن مریم پشت سرش نماز میخواند دوازدهمین نفر از خاندان پیامبر و نهمین فرزند حسین بن علی است، و او خورشیدی است که از مغرب طلوع میکند.
🔹ضمن اینکه مقصود جناب صعصعه، کنایهای است: «ظهور الإمام المهدي من الغيبة، والغيبة كأنها غروب، وظهور الإمام كأنه شمس تشرق». در واقع غیبت امام به منزله غروب میباشد که در نتیجه طلوع شمس بعد از غروب، به منزله ظهور امام بعد از غیبت است. که از کجا ظهور میکنند؟ میفرماید: یظهر عند الرکن و المقام؛ از کعبه در مکه. عبارت حدیثی را ببینید: «هُوَ الشَّمسُ الطّالِعَةُ مِن مَغرِبِها، يَظهَرُ عِندَ الرُّكنِ وَالمَقام».
ب. کتاب شرح الاخبار قاض نعمانمغربی
1. لابدّ من قائم من ولد فاطمة يقوم من المغرب فيكسر شوكة المبتدعين و يقتل الظالمين (قاضی نعمانمغربی، شرح الاخبار، ج3، ص359).
2. تطلع الرايات السود و أومى بيده الى المشرق و تطلع رايات المهديّ من هاهنا و أومى بيده الى المغرب (قاضی نعمانمغربی، شرح الاخبار، ج3، ص364).
3. إنا قد روينا أن المهدي منكم، فمتى يكون قيامه، و أين يقوم؟ فقال: إن مثل من سألت عنه مثل عمود سقط من السماء رأسه من المغرب و أصله في المشرق، فمن أين ترى العمود يقوم إذا اقيم؟ قلت: من قبل رأسه. قال: فحسبك، من المغرب يقوم و أصله من المشرق و هناك يستوي قيامه و يتم أمره. و كذلك كان المهدي عليه السلام و نشأته بالمشرق ثم هاجر الى المغرب، فقام من جهته و بالمشرق يتم أمره (قاضی نعمانمغربی، شرح الاخبار، ج3، ص365).
8️⃣ آقای تبریزیان به این سوالات، پاسخ بدهید
1. چرا گفتید: مغرب یعنی روم درحالیکه مغرب، غرب بلاد اسلامی را نیز شامل میشود ضمن اینکه به غربیها در لسان احادیث، بیشتر «بلاد روم» اطلاق میشده است و نه اهل المغرب.
2. قاضی نعمان در این نقل (خروج مهدی از مغرب)، مُنفرد است. وی انگیزه جعل داشته است. زیرا مولف حکومت فاطمیان مصر در غرب کشورهای اسلامی و نظریهپرداز حکومت عبیدون است و تطبیق مهدی را بر پادشاهان و حاکمان فاطمی کرده است.
3. شما آقای تبریزیان درحالی به این عبارت : «و كذلك كان المهدي و نشأته بالمشرق ثم هاجر الى المغرب، فقام من جهته»؛ استدلال میکنید درحالیکه غافل هستید این عبارت، کلام خود قاضی نعمانمغربی است و نه کلام امام معصوم. زیرا در ادامه بیان میکند: «و كل قائم من ولده من بعده مهدي» (همه افراد قیام کننده از فرزندان مهدی، هم مهدی هستند. زیرا معتقد بودند که همه حاکمان فاطمی در مصر، مهدی این امت هستند).
4. تازه خود مولف کتاب شرح الاخبار (قاضی نعمانمغربی) این حدیث را بر حاکمان فاطمی تطبیق داده است و آنها را مهدی خطاب کرده است. بعد شما آقای تبریزیان (تحت عنوان کاسه داغتر از آش)، از این گفتار این مولف برای ظهور امام زمان از غرب، استدلال میکنید؟
➖➖➖➖➖➖
🆔
@AsrZohur110