❇ تفســــــیر سخن بى دلیل این آیات نیز، همچنان بحث با مشرکان را ادامه داده، یکى از دروغ ها و تهمت هاى آنها را نسبت به ساحت مقدس خداوند بازگو مى کند: نخست مى فرماید: آنها گفتند: خداوند براى خود فرزندى اختیار کرده است! (قالُوا اتَّخَذَ اللّهُ وَلَداً). این سخن را، در درجه اول مسیحیان در مورد حضرت مسیح، پس از آن بت پرستان عصر جاهلى، در مورد فرشتگان ـ که آنها را دختران خدا مى پنداشتند ـ و یهود در مورد عزیر گفتند. قرآن از دو راه به آنها پاسخ مى گوید: نخست این که خداوند از هر عیب و نقص منزّه است، و از همه چیز بى نیاز است (سُبْحانَهُ هُوَ الْغَنِیُّ). اشاره به این که نیاز به فرزند، یا به خاطر احتیاج جسمانى به نیرو، و کمک او است، و یا به خاطر نیاز روحى و عاطفى، و از آنجا که خداوند از هر عیب و نقصى، و از هر کمبود و ضعفى منزّه است، و ذات پاکش یک پارچه غنا و بى نیازى است، ممکن نیست براى خود فرزندى انتخاب کند. او مالک همه موجوداتى است که در آسمان ها و زمین است (لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ). و با این حال، چه معنى دارد که او فرزندى براى خود انتخاب کند، تا او را آرامش ببخشد، و یا به او کمک کند؟! 🌼🌼🌼 جالب این که تعبیر به إِتَّخَذَ (انتخاب و اختیار کرد) شده است، و این نشان مى دهد: آنها معتقد بودند فرزندى از خداوند متولد نشده، بلکه مى گفتند: خدا موجوداتى را به فرزندى خود برگزیده است. درست همانند کسانى که از آنها فرزند نمى شود و کودکى را از پرورشگاه و مانند آن براى خود انتخاب مى کنند. به هر حال این جاهلان کوته بین، گرفتار اشتباه مقایسه خالق و مخلوق بودند، و ذات بى نیاز خدا را به وجود محدود و نیازمند خویش مقایسه مى کردند. دومین پاسخى را که قرآن به آنها مى گوید این است: هر کس ادعائى دارد، باید دلیلى بر مدعاى خود اقامه کند. آیا شما به راستى بر این سخن دلیلى دارید؟ نه; هیچ دلیلى نزد شما براى این ادعا وجود ندارد (إِنْ عِنْدَکُمْ مِنْ سُلْطان بِهذا). با این حال آیا به خدا نسبتى مى دهید که، حداقل از آن آگاهى ندارید ؟ (أَ تَقُولُونَ عَلَى اللّهِ ما لاتَعْلَمُونَ). یعنى: به فرض که دلیل روشن نخست را نپذیرید، بالاخره این حقیقت را نمى توانید انکار کنید که گفتار شما یک تهمت و قول به غیر علم است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۸ سوره مبارکه یونس) @ayehsobh