📝
مواجهه سنجشگرایانه با طب اسلامی
🖌رضا تاران
♦️طب اسلامی در قم تا حدودی عمومی شده است و طرفداران آن هم کم نیستند، از کم و کیف آن در شهرهای دیگر خبر ندارم، همین قدر میدانم که حکمای قم در شهرهای مختلف شبکه وکالت درست کرده و نمایندگانی معرفی کردهاند. بنظر میرسد با توجه به عمومی شدن آن، سه حوزه مطالعاتی میتوانند یا باید با این وضعیت مواجهه روشنتری داشته باشند: علوم حوزوی، علوم پزشکی و علوم اجتماعی.
🔹سنجش الهیاتی: حوزویان باید مدعیات طب اسلامی را از منظر الهیات مورد سنجش قرار دهند بصورت مشخص باید دلایل آنان را مورد ارزیابی قرار دهند و اگر قابل اثبات نیست، مومنین طب اسلامی را با استدلالهای الهیاتی اقناع کنند، درحالی که نگاه حوزویان به طب اسلامی یکسان نیست اگر به پیش از کتاب سوزی و کرونا برگردیم نگاههای مختلف حوزویان را میتوانیم مرور کنیم. بطور مثال آیتالله مکارم شیرازی معتقد است«مجموعهاى درباره تمام دردها و درمانها و داروها به نام طب اسلامى نداريم؛ البته اشاراتى در قرآن مجيد و اشارات بيشترى در روايات اسلامى به مسائل مربوط به پيشگيرى از بيمارىها و درمانها شده كه بسيار قابل استفاده است» از نظر آیتالله نوری همدانی«اسلام با تمام ابعاد زندگی بشر در ارتباط است؛ اگر کسی طب اسلامی را منکر شود کار درستی انجام نداده است»، مومن طب اسلامی با آرای مختلفی از سوی حوزویان روبرو است.
🔹سنجش علمی: ادعاهای مدعیان طب اسلامی را قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، به یک مشکل در عرصه سلامت عمومی تبدیل شده است، مدعیان طب اسلامی میگویند سازمانها، مراکز و متخصصان پزشکی جدید حاضر نیستند ادعاهای بحق طب اسلامی را مورد سنجش قرار دهند، بنظر میرسد ایجاد زمینه جهت سنجش ادعاهای طب اسلامی، میتواند به شفاف شدن فضای موجود کمک کند. حوزه علمیه میتواند از منظر الهیاتی ادعاهای مدعیان را مورد سنجش قرار دهد و سنجش علمی این ادعاها از توان حوزه علمیه خارج است.
🔹سنجش اجتماعی: عوامل گرایش برخی از طلاب و مردم به طب اسلامی چیست؟ بنظر این پرسش را باید علمای علوم اجتماعی بررسی کنند. عمومی شدن یک ایده لزوما مرتبط با سازگاری منطق درون گزارههای آن ایده نیست و چه بسا زمینههای اجتماعی و سیاسی نقش موثری داشته باشند. بررسی این بخش نیز نه در حوزه مطالعه حوزویان است و نه پزشکان.
🔸اگر فرایند سنجش روشن باشد به نظر می رسد بخشی از طرفداران غیر ایدئولوژیک طب اسلامی تابع نتیجه سنجش
خواهند بود.
🔗کانال تلگرامیِ نامههای حوزوی
🌐
AzadFekriSchool.ir
🆔
@AzadFekriSchool