📝مناظره مکتوب کدیور و فاضل لنکرانی پیرامون مساله ارتداد (بخش دوم)
🔷محسن کدیور در واکنش به اظهار شادی فاضل لنکرانی برای قتل رافق تقیاف نامهای انتقادی به وی نوشت. کدیور در این نامه به فاضل لنکرانی گفت:
💬برخلاف شما من از کشتهشدن این شهروند بیادب آذری نهتنها شادمان نیستم، بلکه از قتل فجیع و ناجوانمردانۀ او بهنام اسلام و تشیّع و مرجعیت و فتوا شرمندهام . هرچند آثار او آکنده از اهانت و اسائۀ ادب به ساحت پیامبر (ص) و اسلام هم باشد.
🔶کدیور در نامهاش دو اشکال به فاضل لنکرانی وارد میکند؛ اول اینکه اعدام مرتدّ و سابّالنبی و هدر بودن خون آنها فاقد هرگونه مستند قرآنی است؛بلکه روح قرآن برخلاف چنین احکامی است. و دوم اینکه روایات این دو باب نمیتواند مستند فتوای ترور و مهدوریت دم باشد، چرا که برفرض صحت سند، ادله دیگری بر مفاد این روایات مقدم هستند و روایات باب ارتداد درمقابل این ادلّه قوی، تاب مقاومت ندارند.
🔷کدیور در توضیح ادلهای که بر مفاد روایات ارتداد مقدم هستند، چهار نکته ذکر میکند؛
1. به فتوای بسیاری از فقهاء، اجراء حدود و جهاد ابتدایی، مربوط به زمان حضور معصوم است.
2. مستند روایات ارتداد، خبر واحد است (یعنی خبری که متواتر و قطعی الصدور نیست و صرفا گمان آور است و شارع آن را از باب تعبد معتبر کرده است) و خبر واحد در امور خطیر مثل سلب حیات، اعتبار ندارد.
3. اینگونه احکام مستلزم هرج و مرج در جامعه است.
4. اینگونه احکام در فضای تبلیغاتی، منجر به وهن و مخدوش شدن چهره اسلام و تشیع میشود.
--------------------------
✅برای ثبت نام در درس-گفتگوی "ارتداد و آزادی عقیده" به آدرس زیر مراجعه کنید:
🌐
goo.gl/7R79hG
🆔
@AzadfekriSchool
http://yon.ir/YZxBp