▫️ ادامه ی 🔘 « قصه بلوهر و یوذاسف » ⏪  ( صفحه ۳۲ ) 💠 در ذکر تمثیلاتی که مشتمل است بر توضیح عیب های بسیار از دنیا 📚 نقل از کتاب عین الحیات علامه مجلسی رحمت الله علیه ⬅️ یوذاسف گفت که: بیان فرما حسنات و سیئات را بلوهر گفت که: حسنات صدق و راستی نیت و گفتار و کردار است و سیئات بدی نیت و بدی گفتار و کردار است یوذاسف گفت که: نیکی و صدق نیت کدام است؟ بلوهر گفت که: اعتدال و میانه‌روی در قصد و همت است یوذاسف گفت که: چیست بدی گفتار؟ گفت: دروغ گفتن یوذاسف گفت که: چیست بدی کردار؟ گفت: معصیت پروردگار نمودن یوذاسف گفت که: بفرما که چگونه حاصل می‌شود میانه‌روی در قصد و همت؟ گفت: به این که پیوسته متذکر زوال و فنای دنیا باشی و همت گماری بر ترک اموری که موجب غضب الهی و وبال اخروی می‌ گردد یوذاسف گفت که: سخاوت کدام است؟ گفت که: سخاوت و جوانمردی صرف کردن مال است در راه رضای الهی یوذاسف گفت که: چه چیز است موجب عزیز بودن؟ گفت که: تقوا و پرهیزکاری از آنچه خدا از آن نهی فرموده است یوذاسف گفت که: کدام است بخل؟ گفت که: منع کردن حقوق از اهلش و گرفتن اموال از غیر محلش پرسید که: حرص کدام است؟ گفت که: میل کردن به سوی دنیا و نظر انداختن به چیزهایی که باعث فساد می‌ شود و عقاب الهی بر آنها مترتب می‌ شود پرسید که: راستی کدام است؟ گفت که: آن است که خود را فریب ندهی و با خود دروغ نگویی پرسید که: حماقت کدام است؟ گفت که: آن است که دل به دنیای فانی بدهی و آخرت که دایم و باقی است ترک نمایی پرسید که: دروغ چیست؟ گفت: آن که آدمی با خود دروغ گوید و خود را به آن فریب دهد و پیوسته به هواها و شهوات نفس خود مشعوف و خوشحال باشد و امور دین خود را به تاخیر اندازد به طول امل پرسید که: کدام یک از مردم کامل ترند در صلاح و شایستگی؟ گفت: آن کس که عقلش کامل تر است و نظر در عواقب امور بیشتر می‌ کند و دشمنان خود را بهتر می‌ شناسد و خود را از شر ایشان بیشتر محافظت می‌ نماید پرسید که: آن عاقبت که گفتی در آن نظر می‌ باید کرد چیست؟ و آن دشمنان که گفتی از ایشان حذر می‌ باید کرد کیستند؟ گفت: عاقبت آخرت است و آن دشمنان حرص و غضب و حسد و حمیت و شهوت و ریا و لجاجت در باطل است پرسید که: کدام یک از این دشمنان که شمردی قوی تر است و احتراز آن دشوارتر است؟ گفت: در حرص خشنودی نمی‌ باشد و موجب شدت غضب می‌ گردد و در غضب جور غالب است و شکر اندک و موجب عداوت و دشمنی بسیار می‌ گردد و حسد مورث فساد دین و بدگمانی به خداوند خود می‌ گردد و حمیت باعث لجاجت عظیم و گناهان شنیع می‌شود و کینه سبب طول عداوت و قطع رحم و شفقت و شدت قهر و سطوت می‌ باشد و ریا از همه مکری بدتر است و بسیار مخفی می‌ باشد و از همه دروغ ها بدتر است و لجاجت زود آدمی را در خصومت عاجز می‌ کند و حجت را قطع می‌ نماید پرسید که: کدام یک از مکرهای شیطان در هلاک کردن مردم تمام تر و تاثیرش بیشتر است؟ گفت: آن که به سبب شهوات نفسانی بر مردم مشتبه و مخفی گرداند نیک و بد را، و ثواب و عقاب را و عواقب امور ناشایست را پرسید که: حق تعالی چه قوت به آدمی کرامت فرموده است که به آن تواند غالب شد بر این صفات ذمیمه و اعمال قبیحه و خواهشهای هلاک کننده؟ گفت: آن قوت عقل و علم است و عمل کردن به هر دو و صبر کردن نفس بر ترک خواهشهای خود و امید داشتن به ثوابهایی که در شرع وارد شده است و بسیار یاد کردن فنای دنیا و نزدیکی مرگ و پیوسته در حذر بودن که به سبب امور فانی دنیا امور باقی آخرت از این کس فوت نشود و عبرت گرفتن از عاقبت های بدی که بر امور گذشته ی دنیا مترتب گردیده و خود را بر آداب و سنن اهل عقل داشتن و نفس را از عادت های بد بازداشتن و به عادت های نیک و خلقهای حسن عادت فرمودن و طول امل را از خود دور کردن و صبر بر شداید نمودن و به قدر کفاف از روزی قانع شدن و به قضاهای الهی راضی بودن و تفکر در شدت عقوبات آخرت نمودن و تسلی دادن خود بر چیزهایی که در دنیا از آدمی فوت می‌ شود و ترک ارتکاب اموری که به اتمام نمی‌ رسد و بینا شدن به اموری که بازگشت او به آنهاست از امور آخرت و راه سعادت را بر راه ضلالت اختیار نمودن و به یقین دانستن که بر کار خیر و شر ثواب و عقاب هست و دانستن حقوق الهی و خلق و نیکخواه مردم بودن و نفس را از متابعت هواها و شهوتها نگاه داشتن و کارها را از روی فکر و تدبیر کردن که اگر فسادی بر آن مترتب شود چون تفکر و تدبر نموده معذور باشد اینهاست قوّت ها و لشکرهایی که به اینها بر آن دشمنان غالب می‌توان شد ۳۲ 💠 @azkhodam ⚪️ ادامه دارد ⚪️