۷ اقتباس از موسیقی اصیل در مداحی‌های محمود کریمی محمود کریمی از جمله مداحانی است که برای ملودی و موسیقی آثارش اهمیت ویژه‌ای قائل است. در برخی از مداحی‌هایش، خود (با همراهی مشاورانش) ملودی را خلق می‌کند و در برخی دیگر، از تصنیف و قطعات موسیقیِ اصیل الهام می‌گیرد و با اقتباس از آنها به خلق اثر می‌رسد. اقتباس‌هایی که محمود کریمی انجام می‌دهد تقلید صِرف نیست و مانع خلاقیت او نشده‌اند. مثلا در برخی آثار، تنها بخشی از ملودی یک قطعه را به تناسب وام می‌گیرد و بقیه اثر را خود خلق می‌کند یا در انتخاب اینکه کدام موسیقی برای کدام نوحه مناسب است، مولفه‌های مختلف هنری و مضمونی را لحاظ می‌کند. او معمولا به سراغ موسیقی‌های اصیل یا خاطره‌انگیزی که به جهات فنی، شعری و مضمونی ارزشمند و اصیل هستند، می‌رود. این اقتباس‌‌ به‌گونه‌ای نیست که وقتی مستمع با آن مواجه می‌شود، پس بزند و آن را دور از شأن جلسه اهل بیت بداند. این کار علاوه بر تسلط بر دستگاه‌های موسیقی، نیاز به نحوی پختگی دارد که بتوان در عین خلاقیت و نوآوری از اصالت نیز دور نشد. محمود کریمی خود شاعر است و موسیقی شعر می‌داند. هم قرائت قرآن کار کرده و الحان عربی می‌شناسد. از طرفی دیگر با گوش دادن به ردیف‌خوانی پدر و برادرش و دوره‌ آواز ردیف‌ دستگاهی استاد محمود کریمی(استاد آواز) با موسیقی اصیل ایرانی نیز آشناست و همه این‌ها در این اقتباس‌ها به او کمک می‌کند. در این فرسته به سراغ هفت اقتباس‌ محمود کریمی از موسیقی‌های اصیل رفته‌ایم. 🔺@baftar_resane 🔺@baftar_resane