انسان دویست و پنجاه ساله (بخش ۶) 🌴 بنابر تلقی شیعه از مفهوم امامت، امام یک جامعه همان قدرت فائقه ای ال ست که حرکت جمعی و‌ منش فردی افراد آن جامعه را توجیه و رهبری می کند و در آن واحد، هم آموزگار دین و اخلاق و هم فرمانروای زندگی و تلاش آنهاست. با این بیان، پیامبر نیز امام است؛ چه آنکه رهبری فکری و سیاسی جامعه ای که خود شالوده ریزی کرده به دست اوست و پس از پیامبر نیز امت را به امامی نیاز هست تا بتواند جانشین -خلیفه- وی و متحمل بار مسئولیت های او -از جمله رهبری سیاسی- باشد و شیعه معتقد است که این جانشینی طبق تصریح پیامبر از آن علی ابن ابی طالب و سپس متعلق به امامان معصوم آن خاندان است. 🌴 این نکته گفتنی است که آمیختگی سه مفهوم «رهبری سیاسی» «آموژش دینی» و «تهذیب روحی» در خلافت و حکومت اسلام -که امامت و حکومت اسلام را دارای سه جنبه و سه بعد قرار داده است چنانکه بعضی اژ متفمرتم برجسته است این زمان به درستی ییان کرده اند- ناشی از آن است که اسلام در اصل این سه جنبه را از یکدیگر تفکیک نکرده و به عنوان برنامه ای از این سه جهت، بر انسان عرضه شده است. پس پیشوایی امت نیز به معنای پیشوایی در این سه جهت است و شیعه به دلیل همین گستردگی معنای امامت است که عقیده دارد امام باید از طرف خدا تعیین شود. 🌴 نتیجه آنکه برخلاف نظر سطحی نگر کسانی که «امامت» را چیزی در قبال «خلافت» و «حکومت» پنداشته و آن را صرفا یک‌ منصب معنوی و روحی و فکری شمرده اند امام در فرهنگ تشیع، «رهبر امت» است؛ هم در امور دنیای و نظم و نسق زندگی مردم و اداره سیاسی و اجتماعی جامعه (رییس دولت) و‌هم در تعلیم و ارشاد معنوی و روحی و گره گشایی از مشکلات فکری و تبیین ایدئولوژی اسلام. 🌴 این مطلب واضح، چندان از ذهن بیشتر معتقدان امامت بیگانه است که ذکر چند نمونه از صدها مدرک قرآنی و حدیثی آن، زاید به نظر نمی رسد: در کتاب الحجه کافی، حدیث مبسوطی از حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در شناخت امامت و توصیف امام نقل شده است که متضمن خصوصیات پرمعنی . جالبی است. از آن جمله درباره امامت، رشته دین، سامان مسلمانان، آبادگر جهان، سربلندی مومنان، رتبت پیامبران، میراث جانشینان، خلافت خداوندگار و جانشینی پیامبر. درباره امام: افزایش دهنده ثروت عمومی، اجرا کننده مقررات و حدود الهی، پاسدار مرزها، امین خدا در میان خلق، شعله فروزنده بر جایگاهی بلند، صلا دهنده راه خدا، مدافع حریم خدا، به خشم آورنده منافقان، ویرانگر بنیان کافران، عزت بخش مومنان، ورزیده و کاردان در زمامداری، دانای کار سیاست، کمربسته فرمان خدا، خیرخواه بندگان خدا، نگاهبان دین خدا. در روایت دیگری از امام صادق (ع) صراحتا گفته می شود همه امتیازات و نیز همه تعهدات پیامبر را علی و نیز امامان دیگر دارا می باشند.‌ در روایات دیگری از امام صادق، وجپب فرمانبری از اوصیاء یادآوری شده و سپس توضیح داده شده است که اوصیاء همان کسانی هستند که قرآن از آنان با تعبیر «اولی الامر» یاد کرده است. 🌴 صدها روایت پراکنده در باب های مختلف از کتاب های گوناگون، صریحا مفهوم امام و امامت در فرهنگ شیعی را «زمامداری» و «اداره امور امت مسلمانان» دانسته و امامان اهل بیت را صاحبان حقیقی حکومت معرفی کرده است؛ به طوری که برای جستجوگر منصف جای تردید باقی نمی گذارد که ادعای امامت از طرف اهل بیت، فراتر از رتبت فکری و معنوی، دقیقا ادعای حق حکومت نیز هست و دعوت همه جا گستر آنان در حقیقت دعوت به مبارزه ای سیاسی نظامی برای به دست آوردن حکومت بوده است. 💢معاونت امور بانوان بنیاد غدیر استان قم💢 @banovan_bonyadghadir_qom