🌿🌿🌿🌿🌿🌿 پاسخ سؤال ششم : مقدمه الف) در اجرای قصاص اگرچه برای مجرم ، نقص عضو یا مرگ را به دنبال دارد اما مرگ چنین عضوی از ‌جامعه ، موجب حیات بشری است (179 بقره ) ثانیاً در اجرای حدود حتما باید عده ای از مومنان ، شاهد مجازات باشند. ( ۲ نور ) ثالثاً نباید از سازمان های دروغین کفار به نام حقوق بشر و... دراجرای حدود الهی ترسید و آن را ننگ تصور کرد ، بلکه این افتخار جامعه اسلامی است و ثمره آن از بین رفتن جرم است که در جوامع مدعی حقوق بشر ، با اجرای آن قوانین به اصطلاح مدرن و پست مدرن خود ، جرم در حال افزایش است ؛ به هر حال مؤمن از سرزنش کفار و مخالفان داخلی و خارجی نمی هراسد (... ولایخافون لومة لائم ...۵۴ مائده) رابعاً خداوند برای کفار علیه مؤمنان سلطه و راه نفوذی قرار نداده است ( ۱۴۱ نساء ) مقدمه ب) امر به معروف و نهی از منکر قوه قضائیه و وزارت دادگستری مثل بقیه دستگاه ها و نهاد ها واجب است و این مسئله منافاتی با این مطلب ندارد که رئیس قوه قضائیه و یا قاضی شرعی در محکمه ، مجتهد عادل منصوب هستند ، همانطور که امر و نهی نسبت به کل دستگاه های کشور که به صورت مستقیم و یا با واسطه زیر نظر رهبری ( فقیه جامع الشرایط ) هستند منافات ندارد ؛ زیرا نظام ما ، بر پایه «ولایت الفقه» است و همه باید برای اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند ( ۴۱ حج ) از طرف دیگر اگر کسی بخواهد شخص حقیقی رهبر یا رئیس قوه قضائیه و قاضی شرعی را امر و نهی کند ، مستلزم آن است که آن ها از عدالت خارج شده اند و این با عنوان آنها منافات دارد و این خلف است و منجر به تناقض می شود و محال است. اما موضوع بحث ما این اشخاص حقیقی نیستند ، بلکه دستگاه زیر نظر آن هاست و خود این اشخاص حقیقی ، اولین کسانی هستند که باید بر زیر دستان خود نظارت کرده و آن ها را امر و نهی کنند و هم اکنون نیز این امر مرسوم است. پس از این دو مقدمه در پاسخ باید عرض کنم حتماً باید اجرای حدود ، علنی باشد تا مجرمان بالقوه ، مرعوب شده کسی جرأت ارتکاب جرم را نداشته باشد. اما اگر در موارد نادر ، علنی بودن مجازات به مصلحت نباشد به نحوی که آن مصلحت اهم از مصلحت علنی بودن باشد ، باید در موارد خاص و نادر غیر علنی انجام شود. پس اصل بر علنی بودن مجازات است. خصوصاً در اجرای حدود که ارزش آن در جامعه به بیش از چهل روز باران مفید فضیلت دارد و این موارد نادر به دلیل خاص ، خارج از بحث می باشد. در پاسخ سؤال اول ، اگر حدود اجرا نگردد ، این از بزرگترین منکرات است و مطالبه آن از دستگاه قضایی واجب است. در پاسخ سؤال دوم ، شیوه های آن مختلف است و آنچه روشن است تا آنجا که ممکن است این خواست اسلامی باید منتشر گردد تا افکار عمومی مؤمنان نسبت به ارزش اجرای حدود آگاهی یابد و باید متذکر شد که این خواست اولی و طبیعی انقلاب اسلامی است و قهرمان این میدان ، شهید آیت الله بهشتی است که پایه گذار اجرای حدود و قوانین الهی بودند . دوم از مسئولان درخواست شود و اگر آن ها مثل شهید بهشتی ، قدرت و شجاعت لازم را ندارند ، باید خواستار استعفای آن ها شد. در پاسخ به سؤال آخر هم که روشن است . یکی از هدف های اجرای حدود و فلسفه مجازات در همه مکاتب حقوقی ، بازدارندگی مجرمان بالقوه است و عدم علنی بودن با اصل این فلسفه منافات دارد مگر همانطور که متذکر شدم در موارد نادر که مخفی بودن اهم باشد. نکته مهم که باید در اجرای علنی حدود توجه شود این است که نباید در ساعتی اجرا شود که کودکان ، نوجوانان و خانم ها به صورت معمول در خیابان ها ، رفت و آمد می نمایند. به همین سبب باید تمهیداتی عقلایی انجام پذیرد و مجرم برای مدت کوتاهی ، در منظر عام قرار گیرد. 🔘 ادامه دارد... 💠کانال نشر آثار استاد وفسی ↙️ 🆔 @bayyenat110