🌸🌸🌸🌸🌸 🔅پست هشتم ۶- ولدالزنا مانند سایر افراد است: به روایت صحیحی از کافی شریف که مطابق عقاید مشهور متکلمان شیعه است توجه فرمایید: قال ابوعبدالله -علیه السلام-: ان ولدالزنا یستعمل ان عمل خیرا جزی به و ان عمل شرا جزی به. در ذیل این روایت علامه مجلسی -ره- در بحار میفرمایند : این خبر موافق قول مشهور میان امامیه است که ولدالزنا مانند سایر مردم ، مکلف به اصول دین و فروع آن میباشد و احکام مسلمانان -اگر اظهار اسلام کند- ، بر او جاری است و بر طاعات پاداش میگیرد و بر معاصی عقوبت می شود. جنابان شیخ صدوق و سید مرتضی و ابن ادریس – رحمهم الله – قائل شده اند که اگر اظهار اسلام نکنند «کافر» است و این قول ، مخالف اصول اهل عدل {شیعه و معتزلیان از اهل سنت} است ؛ زیرا هنگامی که به اختیارش کاری نکرده ، استحقاق عقاب را ندارد. پس عذابش ، جور و ظلم است و خداوند به بندگانش ظلم نمیکند وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ در ادامه میفرمایند که می توان این اخبار درباره ولدالزنا را ، چنین توجیه کرد که با قانون عدالت ، موافق باشد به این که گفته شود: ولدالزنا به بهشت نمیرود ، لکن فقط در صورتی عقوبت می شود که آن چه استحقاق آن را داشته باشد از او آشکار گردد. پس به انجام طاعت و عدم ارتکاب آنچه حبط اطاعت میکند ، در صدر جهنم پاداش داده می شود و الزامی بر خداوند نیست که حتما پاداش همه ی مردم ، در بهشت باشد و بنابر این‌توجیه ، میان روایت عبدالله بن عجلان با روایت ابی یعفور ، منافات از بین میرود ؛ زیرا در این روایت ، تصریح نشده است که پاداش حتماً در بهشت خواهد بود {بلکه فرموده که به ایشان پاداش داده میشود} اما عمومات {آیات قرآن} که دلالت میکند که هر کس ایمان به خداوند بیاورد و عمل صالح انجام دهد ، خداوند او را به بهشت می برد ، امکان دارد به واسطه این اخبار تخصیص زده شود. خلاصه ، این مسئله از آن چیزهایی است که قطعا عقول در آن متحیرند و بزرگان دو دل گشته اند و خودداری از ورود در این امور بهتر است و ما در این مسئله ، چیزی بهتر از گفتن: «الله اعلم» ندیدیم. پایان سخن علامه مجلسی در بحارالانوار.21 🔻نقد پاسخ جناب علامه مجلسی -ره- : فرمایش ایشان ناظر به این است که ولدالزنا بر اساس جمع میان روایت {ابن ابی یعفور 22 ، که مانند سایر مردم مکلف بوده و ثواب و عقاب می بیند ، با خبر عبدالله بن مجلان 23 که میگوید ولدالزنا به بهشت نمیرود ، اما اگر مومن و صالح باشد ، در بالای جهنم خانه ای برای او ساخته میشود و از سوزش آتش جهنم ، حفظ شده و در آن جا روزی داده می شود} می باشد و فقط جواب شبهه شماره (4) است و در واقع فقط میان دو روایت جمع اخبار انجام شده است. اشکال اول بر این روش اهل حدیث ، این است که اگر در پاسخ روایت مناسب نداشته باشیم ، قادر به جواب گویی شبهات نخواهیم بود... اشکال دوم این است که با وجود یک روایت ، نمی توان این همه عمومات آیات قرآنی را تخصیص زد ؛ اگرچه عبارت جناب علامه به صورت یک احتمال مطرح شده است و می فرمایند: ((... یمکن مخصصه بتلک الاخبار)) زیرا پدر و مادر زناکار و حتی مشرکان ، در حالی که شرک ، اکبر کبائر است ، با توبه به بهشت می روند ، چگونه است که ولدالزنا که هیچ مسئولیتی در این عمل ندارد به بهشت نمی رود؟! پس بهتر است به دنبال دلیلی بهتر باشیم ، اگر چه میتوان گفت که وضعیت ولدالزنا ، یک کمبود و نقصی است مانند جاهل قاصر و یا معلول ذهنی ، که از جهت نقصش ، امکان ورود به بهشت را ندارد حتی اگر ایمان و عمل صالح داشته باشد. اگرچه این وجه است. 🔘 ادامه دارد... 📋 مقاله (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی) 🌷 | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی» 🆔 @bayyenat110