⚪گویا هنوز حواریّون مسأله برایشان حل نشده بود! اینجا بود که حضرت نزدیک کوهی مشرف بر صور نشسته و فلسفه ی ختنه را برایشان باز کرد! رفقا این فصل ۲۳ خیلی قابل توجه است. در آن حقیقت نسبت فطرت و نفس و رابطه ی روح و بدن و مسأله نفخت فیه من روحی به زیبایی هر چه تمامتر باز شده است. 👈حضرت فرمود سرّ این عهد به قبل از حضرت ابراهیم برمیگردد! جریان از حضرت آدم آغاز شد! وقتی از آن غذای ممنوعه خورد در واقع مبارزه ی تن و روح آغاز شد! 👈این بدن او بود که بر علیه روحش عصیان کرد! گویا شیطان از راه بدن حضرت را فریب داد! اینجا بود که حضرت آدم علیه السلام تکه سنگی را شکسته و لبه ی تیز آن را به دست گرفت و قسم خورد حال که دشمنش را شناخته او را خواهد برید! 👈جبرئیل عتاب کرد و حضرت گفت چون به خداوند متعال قسم خورده این کار را خواهد کرد و نمیخواهد از انسانهای دروغگو شمرده شود! ✅اینجا بود که برای آنکه قسم حضرت شکسته نشود فرشته الهی همان زیادی بدن انسان در ناحیه ی ختنه گاه را به او نشان داد و گفت همان را ببُر و با آن قسمت را ادا کن! اینجا بود که سنّت ختنه نسل حضرت آدم آغاز شد! هر انسانی که بدن خود را از حضرت آدم به ارث برده لازم است قسم حضرت آدم را ادا کند! 👈آدم پسرانش را نیز ختنه میکرد و این سنّت بین انسانها بود تا آنکه بت پرستی بین انسانها طوری شایع شد که جز تعداد اندکی که در زمان حضرت ابراهیم بر این سنّت باقی مانده بودند بقیه دیگر اغلف مانده بودند! 👈خداوند متعال دوباره این جریان را به حضرت ابراهیم علیه السلام یاد آوری کرد و گفت اگر کسی به این پیمان باقی نماند تا ابد از آن فردوس برین محروم خواهد ماند! 🔹در اینجا بود که حضرت عیسی علیه السلام تأویل عمیق جریان ختنه را آغاز کردند. این قسمت یکی از فاخرترین متون دینی در زمینه فلسفه مبارزه با نفس و بدن و نزاع فطرت و نفس است. به دلیل اهمیت آن عین عبارات این قسمت را نقل میکنم: 📖«روح بسیار آماده برای خدمت به خداست! اما تن در انجام آن سست است. بر هر که از خدا پروا دارد لازم است نیک بنگرد که تن چیست و اصل آن از کجا بوده و بازگشت آن به کجاست؟! خدا تن را از گِل زمین آفرید! سپس با نفخه ای در آن نفس حیات در او دمید! 📖پس هر وقت تن مانع از خدمت خداوند شود باید همچون گِل پایمال و لگدکوب گردد. زیرا هر کس نفس خود را در این جهان دشمن بدارد آن را در حیات جاودانی خواهد یافت. اما ویژگی تن اکنون از خواستهای او آشکار است و آن اینکه دشمن سرسخت هر گونه خوبی است. چون او فقط به گناه تمایل دارد. 📖پس آیا انسان باید برای خشنودی یکی از دشمنانش خشنودی خداوند آفریدگار خود را ترک کند؟ در این خوب بیاندیشید. همه ی قدّیسین و پیغمبران برای خدمت به خدا دشمنان تن خود بودند. به همین دلیل با آمادگی و رغبت به سوی مرگ خویش رفتند. تا از شریعت خداوند که به بنده اش موسی داده شده بود تخطّی نکرده و خدایان دروغین و دروغگو را خدمت ننموده باشند. 📖الیاس را به یاد آرید که به اماکن بیابانی کوهها گریخت در حالی که فقط گیاه میخورد و پوست بز را ردای خود کرده بود. آه، چه بسیار روزها که چیزی نخورد؛ آه، چه سرماهای شدیدی که تحمل نکرد؛ آه، چه بسیار بارانی که او را تَر نکرد؛ و مدت هفت سال ظلم فراوان ایزابل ناپاک را تحمل نمود. 📖الیشع را به یاد آرید که نان جو می خورد و خشن ترین لباس را می پوشید. 🔻به راستی به شما میگویم که آنها چون از خوار کردن تن نترسیدند پادشاهان و امیران را به وحشتی عظیم ترسانیدند🔺 📖همین برای خوار داشتن تن بس است؛ ای مردم اگر به قبرها نگاه کنید در می یابید که تن چیست؟!» انتهی. در فصل بعدی این فرازهای مهم ادامه پیدا کرده که خودتان رجوع بفرمایید. ✔قرینه ی این برداشت آیه ۱۶ از فصل دهم سفر تثنیه میتواند باشد که صراحتا از لزوم ختنه کردن قلب سخن به میان آمده است. بلکه حتی شاید آیه ی (قلوبنا غلف) در همین فضای قلب مختون و قلب اغلف قابل معنا باشد. همچنین قرینه ی دیگر آنچه در انجیل برنابا آمده نقل عیاشی از امام صادق علیه السلام ذیل آیه ی (فبدت لهما سوآتُهما) است که حضرت میفرماید تا قبل از خوردن از شجره ممنوعه عورتشان آشکار نبود! یک دفعه برایشان آشکار شد! صحبت از این نکته ها میتواند داشته باشد. 💡به همین مناسبت به ذهنم خطور کرد مطلبی در شماره دیگری در زمینه نزاع فطرت و نفس یا روح و بدن بنویسم. این بحث ادامه دارد ...