🔸«فأشار نحو مسكن عائشة»🔸 یکی از احادیثی که از در صحیحین با اسناد متعدّد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در منبر مسجد نقل شده حدیثی بسیار تکان دهنده است که هر انسان اهل حقیقتی را میلرزاند! راستی این رسول مهربان و حکیم دارد امّت را چطور از فتنه ها خبردار میکند! آنقدر تعبیر سنگین است که آدم گاهی میخواهد اشک از چشمانش جاری شود که چطور ایشان خواسته با هر زبانی هم شده اهل نجات را از اهل تاریکی در این تمحیص بزرگ یاری کند و دستگیری نماید! 👈این نقل دیگر از قطعیات روایات عامّه است. هیچ گونه تردیدی در آن ندارند. حتّی شیعه هم آن را نقل نکرده! خودشان برای خودشان نقلش کرده اند! روزی حضرت در منبر در حال خطبه انگشتش را به سمت نقطه ای از مسجد دراز کردند و سه مرتبه گفتند «ههنا الفتنة من حیث یطلق قرن الشیطان»! 👈اینجا همان جای فتنه است! فتنه ای که شیطان شاخش را از آنجا بیرون خواهد آورد! ولی این کدام نقطه از مسجد بود؟! در چند نقل فقط همین مطلب آمده که حضرت انگشتش را به سمت مشرق گرفت! ✋ولی این کدام فتنه ای بود که از مشرق آمد و اینقدر اهمیت داشت که با این زبان مبهم و رمز آلود که کسی تفسیرش را بیان نکرده اینگونه از آن یاد شد؟! 👈اگر مشرق مراد بود پس چرا تعبیر «ههنا» که اسم اشاره به نزدیک است به کار برده شده است؟! اصلا چرا اشاره میکند به جایی و نمیگوید از مشرق فتنه خواهد شد؟! حاشا و کلّا! ⚪در نقلی عبد الله بن عمر پرده از ماجرا برداشته و در صحیح بخاری آن را نقل نموده که حضرت وقتی این را فرمودند به مشرق اشاره نکردند! نه! به مسکن عائشه اشاره کردند: 📖«قام النبي صلى الله عليه وسلم خطيبا فأشار نحو مسكن عائشة فقال ههنا الفتنة ثلاثا من حيث يطلع قرن الشيطان» 👈در صحیح مسلم هم چند نقل مضطرب در این زمینه آورده که در همه ی این نقلهای صحیح بخاری و مسلم سعی شده مطلب به شکل غیر عادی به مشرق گره بخورد ولی معلوم نیست چرا مکرّر در این روایات از باب عائشه و در یک مورد باب حفصة یاد میشود؟! 👈راستی چه پیوندی میان اینها هست؟! در نقل دیگری در صحیح مسلم عبدالله بن عمر این مطلب را اینبار نه در خطابه و در بالای منبر بلکه بعد از خروج حضرت از خانه ی عائشه نقل میکند و میگوید: 📖«خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم من بيت عائشة فقال رأس الكفر من هاهنا من حيث يطلع قرن الشيطان یعنى المشرق» 👈حالا خودتان کلاهتان را قاضی کرده و جمع کنید! در یک نقل عبدالله بن عمر همانطور که در صحیح بخاری آمده میگوید حضرت از بالای منبر به مسکن عائشه اشاره کرد و فرمود شاخ شیطان و فتنه ی بزرگ از اینجا ظاهر میشود. 👈و در نقل دیگر در صحیح مسلم میگوید وقتی حضرت از منزل عائشه بیرون آمدند گفتند شاخ شیطان و آن فتنه ی بزرگ از همینجا آشکار میشود. آیا میشود مشرقی غیر از خانه ی عائشه در نظر گرفت؟! 👈عجیب آن است که تعداد این روایات آنقدر زیاد است آن هم در صحیحین که نمیشود از آنها چشم پوشی کرد! خیلی مشتاق بودم ببینم ابن حجر در فتح الباری با اینها چه کرده است! او که غوّاص و متتبّع بزرگ این امور است! در کمال تعجّب دیدم دیگر از آن همه کرّ و فرّ و غوّاصی خبری نیست! 👈گویا این مضامین تکان دهنده نیامده پرده از چیزی بردارد! فقط میگوید مشرق شهر مدینه طرف نجد و بوادی عراق میشود! ولی چه ربطی با فتنه ی بزرگ و شاخ شیطان دارد؟! میگوید خب اهل کفر که لابد مرادش هند و چین و مانند آن هستند در مشرق هستند! «كان أهل المشرق يومئذ أهل كفر» 👈ابن جوزی هم دیدم این حدیث را از مشکلات روایات صحیحین دانسته و در کتاب کشف المشکل میگوید مراد خروج دجّال از مشرق و همچنین خروج یأجوج و مأجوج است! سبحان اللّه! این چه شب تاریکی است که اینها در آن گیر افتاده اند: 📖«أما تخصيص الفتن بالمشرق فلأن الدجال يخرج من تلك الناحية ، وكذلك يأجوج ومأجوج . وأما ذكر قرن الشيطان فعلى سبيل المثل ، كأن إبليس يطلع رأسه بالفتن من تلك النواحي» ⬇⬇⬇⬇