👈اساسا انسانها ابتدا با تخییلات مأنوسند و سپس خطابیّات. به مرور به فضای جدل و سفسطه کشیده میشوند و اگر فضل بیشتر و حق طلبی بیشتری داشته باشند موفّق به ورود به دنیای برهان میشوند. در هر حال به تعبیر ابن سینا: 📖«اللفظ الجزل یوهم أنّ المعنی جزل و اللفظ السفساف یجعل المعنی کالسفساف و العبارة بوقار تجعل المعنی کأنّه امر ثابت و العبارة المستعجلة تجعل المعنی کشیء سیّال ...» 👈همه ی اینها نشانگر آن است که همانطور که در عالم لفظ برجسته سازی و تخییل معنا دارد در عالم خط هم همینگونه است. از همینجاست که در نگاه منطقیون وقتی با مخاطب عام مواجه هستیم قطعا باید به شکلی شاعر و خطیب هم باشیم. 👈یعنی مثلا اگر کتاب نحوی یا عقیدتی مینویسیم به جنبه های شعری و خطابی آن توجّه کنیم. حتّی نوع جلد و نوع خطّ و رنگ و... . در مورد آنچه در زمینه خط نسخ و ثلث و کوفی بیان کردم میتوان از زمینه ی بحثیِ تحقّق نوعی استعاره و تبدیل در عالم خطوط هم استفاده کرد. ابن سینا در بخشی از کتاب خطابه اینگونه دارد که به درد این بحث هم میخورد: 📖«واعلم أنّ الرونق المستفاد بالاستعارة و التبدیل سببه الاستغراب و التعجّب و ما یتّبع ذلک من الهیبة و الاستعظام و الروعة، کما یستشعره الانسان من مشاهدة الناس الغرباء فإنّه یحتشمهم احتشاما لا یحتشم مثله المعارف فیجب علی الخطیب أن یتعاطی ذلک حیث یحتاج الی الروعة و الی التعجّب» ✋البته نباید گمان کنیم اینها فقط برای انسانهای عامی مناسب است. ✔از آنجا که آدمی ابعاد مختلفی دارد گاهی چیزی را تصدیق میکند ولی قانع نشده و باور نمیکند و یا اگر هم باور کرد به دلیل موانعی نفسانی احساسات مناسب برای ترتیب آثار آن را در خود نمی‌بیند. اینجاست که انسان میتواند با اقناع خطابی مطلبی مبرهن را برای خود تبدیل به امری قانع کننده و مُسکِتِ وهم نموده و با تخییل شعری آن را تبدیل به حماسه و شور آفرینی برای ترتیب اثر نماید. 👈وقتی مباحث خطابه ارگانون ارسطو و شفای ابن سینا را مرور میکردم واقعا از این حجم دقایق عمیق علمی که همینطور دامن دامن ریخته شده به تعجّب می افتادم. واقعا شگفت انگیز است. اینها چرا اینقدر مهجور مانده است؟! واقعا قابل استفاده است. تازه انسان میفهمد چقدر چیزها بلد نیست. ⚪در ادامه به این عزیزان عرض کردم که معماری هم از جهتی مرتبط با همین شعر و خطابه میشود. اینها هم مربوط به عالم بلاغت است و دلالتهایش را عقل بلاغی انسان درک میکند. نسبت بین این ابنیه با معانی و احساساتی که در ما ایجاد میشود. 👈عرض کردم تا کنون دقّت کرده اید که برایتان متفاوت است از کدام درب حرم امام رضا علیه السلام وارد شوید؟! یکی از عزیزان فرمودند من باب الجواد علیه السلام را دوست دارم. گفتم به نظرتان اگر بخواهیم تحلیلی بلاغی از این پدیده داشته باشیم چه میگوییم؟! مطالبی عرض شد. 👈دانش بلاغت به کمال خود نه تنها نرسیده بلکه فاصله ی زیادی هم دارد. در نقد فیلم هم خیلی کارآیی دارد و للکلام تتمّة. همینقدرش هم طغیان قلم بود.