🔴تقریبا واضح اقسام خطورات را بیان کرده است. بحث از خواطر بحثی بسیار پر دامنه و اساسی است. فقط برای هر کدام یک مثالی میزنم تا مقداری واضحتر باشد. ✅خاطر نفسانی با خاطر شیطانی فرق دارد. خاطر نفسانی مانند این است که گاهی انسان به شکل عجیبی هوس چیز خاصی را میکند! دنگش میگیرد! روی یک چیزی کلیک میکند! مثلا گیر میدهد که این لباس را یا این خانه و غذا میخواهم! اگر همه ی انبیاء الهی هم جمع شوند و بگویند آن یکی بهتر است باز در انتخاب یا در دلش باز مایل به همان است! این را هواجس نفسانی میگویند. به نفسمان رجوع کنیم خوب میفهمیم داریم از چه صحبت میکنیم! ماهیّت اصلیش به نوعی شهوت و غضب غیر مهذّب برمیگردد! ✅ولی گاهی ماهیّت خطورات اینگونه نیست. یک دفعه به ذهن می آید نه! جوابش را بده! کم نیاور! رویش را کم کن! و... که همه از سنخ شیطنت است! ماهیّت اصلیش هم به نوعی تکبّر و انانیّت برمیگردد! ✅گاهی نیز یک دفعه به ذهن می آید زنگ بزن به مادرت احوالش را بپرس! لبخندی بزن! نمازی بخوان! دعوت به خیر و نیکی میکند! این همان الهامات ملکی است. ✅گاهی نیز بالاتر از این است. خطوری توحیدی است. به خود خدا برمیگردد. اصلا چیز دیگری است! ان شاء الله نصیبمان شود! اینها همین القائات ربّانی است. بنده خدایی در مسجد کوچک بالای ضریح حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دعای عشرات و سپس نماز حضرت جعفر طیّار میخواند. در همان حال یک لحظه گویا سعه ی صدری پیدا کرد و احساس کرد که: «هو الرازق» دیگر همّ و غمّ رزق و روزی از وجودش برداشته شد! این خودش یکی از القائات قویّ ربّانی است. این یک خطور نورانی توحیدی است. 🔹در آیات صریح قرآنی و روایتی قطعی و مسلّم شیعی نیز این امر آمده است. لااقل دو نوع خطور شیطانی و ملکی بسیار برجسته مطرح شده است؛ امام صادق علیه السلام در روایتی صحیح که مرحوم کلینی نقل نموده میفرماید: 📖«مَا مِنْ قَلْبٍ إِلَّا وَ لَهُ أُذُنَانِ عَلَى إِحْدَاهُمَا مَلَكٌ مُرْشِدٌ وَ عَلَى الْأُخْرَى شَيْطَانٌ‏ مُفْتِنٌ هَذَا يَأْمُرُهُ وَ هَذَا يَزْجُرُهُ الشَّيْطَانُ يَأْمُرُهُ بِالْمَعَاصِي وَ الْمَلَكُ يَزْجُرُهُ عَنْهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِيدٌ ما يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ»