👈یعنی چه؟! یعنی اینها ارزش هزینه کردن دارد! باید برای این امور پول خرج کرد! اسرافی در کار نیست. خود عدل و وضع الشیء فی موضعه است. 💡بحث دقیق و گسترده در این زمینه نیاز به تألیف یک کتاب دارد. فعلا تنها آنچه همین الآن در ذهنم هست را مرقوم میکنم. شاید دیگران در این زمینه بحثهای خوبی نوشته باشند که من اطلاعی ندارم. فقط به ذهنم خطور کرد نکته ای در زمینه سانسور و فیلترینگ هم بگویم! 🔴حال میخواهم بگویم نه تنها امر رسانه و پیام رسان و بیان هنری و هر چیزی در این زمینه برای اولیاء الهی بسیار مهم بود بلکه در برابر رسانه ی دشمن هم حساس بودند. بی تفاوت نبودند. بعضا عکس العملهای بسیار جالب توجهی در این زمینه داشته اند. 👈رفقا هیچ میدانیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور قتل برخی از شعرایی که شعر در هجو ایشان و اذیت ایشان کردند صادر نمود؟! 👈میدانید در فتح مکّه که امان عام صادر شد چندین تن از این شعرا را اعدام کرد؟! برخی از آنها مانند ابن الزَّبَعری و هُبَیرة بن أبی وهب نیز فرار کردند. ✋این یعنی چه؟! یعنی نوعی برخورد امنیتی بسیار خشن! آنچه امروزه آن را در واژه ای منافقانه به نام تروریسم مینامند! دستور ترور اینها را داد! البته اعلام علنی و عمومی کرد که ترس در دل اینها بیافتد. ⚪یکی از این افرادی کعب بن زهیر است. پدرش زهیر یکی از بزرگترین شعرای جاهلیت و از اصحاب معلّقات سبعه است. کعب نیز شاعری بزرگ و اثر گذار در آن زمان بود! وقتی شنید برادرش بُجَیر مسلمان شده و به مدینه رفته عصبانی شد و اشعاری در مذمّت او و اسلام سرود! حضرت وقتی شعر او را شنید فرمود: «من لقی منکم کعب بن زهیر فلیقتله»! دستور قتلش را صادر کردند! 👈برادرش نیز شعری به او نوشت و به او توصیه کرد مخفیانه به مدینه آمده و توبه کند تا حضرت او را ببخشد! 👈کعب نیز قصیده ی معروف بانت سعاد را که از قصائد ماندگار و قطعی تاریخ ادب عربی است سرود و مخفیانه به مسجد مدینه خود را رساند و آن را در محضر حضرت سروده و امان طلبید! حضرت نیز برده ی معروف خود را به او بخشید! در بخشی از این قصیده میگوید: أُنبِئتُ أنَّ رسولَ الله أوعَدَنی و العفوُ عند رسولِ الله مأمولُ مهلاً هداک الّذی أعطاکَ نافلة الـ قرآن فیها مواعیظ و تفصیلُ لا تأخُذَنِّی بأقوالِ الوُشاةِ و لَم أُذنِب و إن کَثُرَت فیَّ الأقاویلُ لقد أقومُ مقاماً لو یقومُ بِه أری و أسمعُ ما لو یسمعُ الفیلُ لظلَّ یُرعَدُ الّا أن یکون له من الرَّسولِ بإذنِ اللّهِ تنویلُ ... ✋خلاصه اصلا از این خبرها نبود که هر کاری بخواهند بکنند و کسی جلویشان را نگیرد! برخی چیزها دیگر دادگاه هم نمیخواهد تا چند ماه طول بکشد! همانجا حکم اعدامش را صادر کردند که حساب کار دست خودش و دیگران بیاید! ✋البته نمیخواهم بگویم این حکمی مطلق است و در هر حال حاکم مصالحی را مدّ نظر قرار میدهد. ولی نسبت به این امور اصلا نمیتوان بی توجّه بود! ⚪یک مورد دیگر را ذکر میکنم؛ یکی از شعراء بزرگ و از طرفی اشراف و انسانهای تأثیر گذار در زمان جاهلیّت أمیة بن ابی الصلت است. شخصی است که از بزرگان طائف و دارای پیوند خویشاوندی با اهل قریش بود. 👈در همان جاهلیّت راهب عرب شد و با تبعیت از دین حنیفیت خمر را تحریم کرده و بت پرستی را کنار گذاشت. عمری را در جهت دعوت به توحید و وصف بهشت و جهنّم و آخرت گذراند و شعر گفت! 👈عرب او را بسیار بلند مرتبه میدانست! برخی گفته اند منظور از آیه ی «وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظيمٍ» هموست! نقل شده وقتی حضرت ظهور کرد سوره ی یس را برای او تلاوت نمود و او در پذیرش اسلام مردّد بود! 👈قریش هم برایش خیلی مهم بود که ببیند تصمیم او چیست! او را انسان زاهد و با تقوا و موحّد عرب میدانستند! عرب گمان میکرد اگر هم کسی قرار است پیامبر خدا و دعوت کننده به توحید و پارسایی و آخرت باشد بزرگ زاده و اشرافی مسنّ و پارسا مانند امیة بن ابی الصلت باید باشد! 👈موضع او خیلی مهم بود! مخصوصا آنکه شاعری بسیار بزرگ هم بود! وی به شام رفت تا آنکه جنگ بدر رخ داد! از قضا عتبه و شیبه از کشته های بدر که در چاه افکنده شدند پسر خاله ی او بودند! 👈او وقتی آمد و قضیه را فهمید بسیار عصبانی شده و گفت دیگر اسلام نخواهد آورد! پیامبر نمیتواند اینگونه رحم خود را به قتل برساند! 👈سپس قصیده ای در مذمّت اسلام و تشویق قریش برای انتقام از پیامبر سرود. این قصیده هم خودش بسیار اثر گذار بود و هم شاعرش بسیار مهم بود! ✅حال به نظر شما پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با این جنگ ادراکی و رسانه ای جدید چه باید میکرد؟! چه حدس میزنید؟! ✅در اغانی ابو الفرج اصفهانی دیدم که میگوید: «هی قصیدة نهی رسول الله صلی الله علیه و سلّم عن روایاتها»! حضرت روایت کردن و گوش دادن این شعر را تحریم کرد! آن را از جامعه ی آن زمان عرب سانسور و فیلتر کرد!