🌟ادامه نکات🌟 💠در چند جمله بعد پیامبر(ص) مجددا این دستور را تکرار می‌کند و می‌فرماید دوباره سفارشم را تکرار می‌کنم که نماز را برپا دارید و زکات را پرداخت کنید، با توجه به اینکه محور اصلی خطبه ولایت علی(ع) است، اینگونه می‌توان گفت که روح نماز، علی‌ابن‌ابی طالب(ع) است و جان نماز را علی(ع) احیا کرد و در مورد زکات نیز همین گزاره صادق است. 💠آیه «انِّما وَليُّكُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصلَّوهَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونَ» در ستایش انفاق علی(ع) است که در رکوع نماز خود، انگشتری را به فقیر دادند و آیه‌ای نازل شد که این انفاق را زکات نامید. البته انگشتر هیچ کدام از معیارها و مصداق‌هایی که در فقه زکات به آن اشاره می‌شود نیست و آن چیزی که فراتر از مفهوم فقهی زکات می‌فهمیم این است که هر نعمتی را که خداوند به انسان عنایت می‌کند، دیگر انسان‌ها نیز باید از آن بهره ببرند. مثلا اگر خداوند به انسان ثروت می‌دهد، زکاتش بخشش بخشی از آن مال به نیازمندان است، یا اگر خداوند به انسان علمی می‌دهد، به ما گفته‌اند که «زکات العلم نشره»، یا اگر سلامتی می‌دهد، زکات آن دستگیری از افتادگان و عیادت از بیماران است و لذا می‌شود یک نوع پیوستگی ماهوی را بین تأکید پیامبر(ص) بر ولایت علی(ع) و تأکید همزمان ایشان بر اقامه نماز و ایتاء زکات مورد توجه قرار داد. 💠به این معنا که نماز واقعی در چارچوب قبول ولایت اهل‌بیت(ع) اقامه می‌شود و زکات واقعی نیز در راستای پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) محقق خواهد شد و مورد قبول خداوند قرار می‌گیرد. در همین راستا رسول اسلام(ص) سفارش مکرری دارند بر پارسایی و تقواپیشگی و فرمودند ای مردم، شما را سفارش می‌کنم به پارسایی و دوری از معصیت خداوند. 💠ای مردم، از قیامت و روز محشر بر حذر باشد، آنچنان که خداوند فرمود زلزله روز قیامت امری بزرگ است. زیاد به یاد مرگ و به فکر قیامت باشید و شاید این جمله رسول خدا(ص) اشاره به این آیه باشد که فرمود ای مؤمنان، تقوا را پیشه کنید و هر روز از خود بپرسید که برای فردای قیامت چه چیزی فرستاده‌اید. زیاد به یاد روز حساب و کتاب باشید. همچنین به فکر روزی باشید که باید در پیشگاه خداوند حساب پس بدهید. ✨بالاترین مصداق امر به معروف دعوت به ولایت علی(ع) است✨ 💠از محورهای قابل توجه فرمایشات رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، تکیه به فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. قرآن کریم با تعابیر مختلفی بر وجوب این دو فریضه مهم اشاره کرده است و به تبع قرآن، پیامبر(ص) نیز در سخنان خود از جمله در خطبه غدیر بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر صحه گذاشته و فرموده‌اند، به خوبی‌ها فرمان دهید و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی کنید. آگاه باشید که بالاترین معروف و غایت نهایی خوبی‌ها این است که به این گفته امروز من یعنی ولایت اهل بیت(ع) و همراهی با آنها برسید و این پیام را به آنان که در این محضر حاضر نیستند ابلاغ کنید و آنها را به ولایت علی(ع) دعوت کنید. 💠در ادامه فرمود باید مردم را نهی کنید از مخالفت با اعتقاد به امامت و بدانید که ولایت علی(ع) و دعوت به ولایت ایشان، فرمانی از سوی خدا و من است و سپس پیامبر(ص) به نکته مهمی اشاره می‌کنند و می‌گویند مردم بدانید که نهی از منکر و امر به معروف به عنوان دو تکلیف واجب شرعی محقق نمی‌شود و به عنوان تکلیف شرعی و واجب مستحق ثواب از سوی خدا قبول نمی‌شوند، مگر در چارچوب اعتقاد به امامت و پیروی از امامان معصوم(ع). 💠این نکته مهمی است که امر به معروف و نهی از منکر امری است که علی(ع) فرمود ارزشش در مقایسه با تمام مستحبات نماز و روزه یکسال، مانند دریا است نسبت به قطره. یعنی اگر کسی یک سال اعمال عبادی مستحب انجام دهد، در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکری که واجب است، مانند نسبت قطره به دریا است. علی(ع) فرمود امر به معروف و نهی را منکر را ترک نکنید که در این صورت گرفتار دو بلیه می‌شوید، اول اینکه شروران بر شما تسلط پیدا می‌کنند و دوم اینکه دعای شما مستجاب نمی‌شود. علی‌رغم این تاکید، باید نسبت به دعوت دیگران به ولایت اهل بیت(ع) توجه داشت و بالاترین نهی از منکر نیز نهی از مخالفت با اهل بیت(ع) است. ✨دوگانه علی(ع) و قرآن ضامن هدایت بشر✨ 💠از محورهای اصلی و مهم سفارشات مهم رسول خدا(ص) در خطبه غدیر، سفارش به قرآن و تدبر در قرآن و فهم صحیح و عمیق آیات قرآن است. اصولا این نکته کاملا قابل انتظار بود که رسول خدا(ص) علی(ع) را بدون‌ قرآن و قرآن را بدون‌ علی(ع) نبیند. چراکه ایشان فرمودند که «علی مع القرآن و القرآن مع علی». این حقیقت مهمی است که پیامبر(ص) به زبان‌های گوناگون بر آن تاکید کرد که نمی‌شود علی(ع) را بدون قرآن و قرآن را بدون علی(ع) فهمید. نمی‌شود قرآن را بدون علی(ع) مورد توجه قرار داد و قرآن هم بدون علی(ع) معنا ندارد. https://eitaa.com/Beheshtenoor ⬇️⬇️⬇️