🗯جشنواره حقیقت به روایت وایپ 🎥فیلم مستند «کل فاطمه» ⁉️جاده‌صاف‌کن برای سند ۲۰۳۰؛ عامدانه یا جاهلانه 🎞اثر «کل فاطمه» به عنوان مستند برگزیده در بخش نیمه‌بلند، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. به احتمال زیاد کل فاطمه نظر داوران جشنواره را از جنبه محتوا به خود جلب کرده زیرا این مستند به لحاظ ساخت، جاذبه‌ای ندارد. 🔺این فیلم مستند برشی از زندگی زنی است که روزگارش دل هر انسانی را به درد می‌آورد که این همه سیاهی و بدبختی چرا؟!!! زنی که از نعمت تکلم بی‌بهره‌ست، همسر معتادش فوت کرده، از صبح تا شب باید کار کند و از همه تلخ‌تر دختر نوجوانش اسیر دست مردی معتاد شده که رفیق پای منقل همسر مرحومش بوده! حال این دختر نه در نزد شوهر است و نه اجازه برگشت نزد مادر را دارد چرا که برادرانش مخالف‌‌‌اند. شوهر معتادش نوزادش را فروخته و دختر در پی اوست. حال این ″کل فاطمه″ است که این رنج را نیز باید تحمل کند. ❗️ نکته قابل تأمل دو مستند «کل فاطمه» و «جاهای خالی پر شود» به‌عنوان برگزیده‌های جشنواره، نحوه پرداخت آن‌ها به موضوع کودک و زن و به‌طور کلی خانواده است؛ مواردی مهم و راهبردی که از قضا یکی از موضوعات مهم سند ۲۰۳۰ بوده! بنابراین دقت نظر بیشتری برای چگونگی بیانِ آن نیاز است. ⛔️می‌توان گفت ایران از جمله معدود و یا حتی تنها کشوری‌ست که بخش فرهنگ و هنرش رویکردی کاملا دوگانه دارد؛ رویکردی که یا انفعالی‌ست یا به بزرگ‌نمایی و گستردگی برخی معضلات و ناهنجاری‌ها دامن زده است! و در زمینِ غیر، بازی می‌کند. در این باب گفتنی‌ها بسیار است اما در حکم ضرب المثل ″در خانه کس است یک حرف بس است″ تنها به طرح یک گزاره اکتفا می‌شود که آیا تمام زنان و کودکان و خانواده‌های این سرزمین بدبخت و فلاکت زده‌اند؟ آیا یک نمونه الگوی موفق برا جشنواره‌ وجود ندارد که هنرمندانه تصویر شود و تشویق؛ تا برای دیگران نیز راه نشان دهد و مسیر بگشاید؟ 📡 وایپ را در پیام‌رسان‌ها دنبال کنید @irwipe