سوال و پاسخ پاسخی که اخیرا به سوالات یکی از همراهان کانال داده شده است جهت مطالعه منتشر می‌گردد. سوال انسان دو روح درگیر با هم دارد که فطرت و غریزه‌اند. ذات انسان چیست؟ آیا قلب همان ذات انسان هست؟ چون به‌لحاظ منطقی، دو قوه یا روح یا کانون نمی‌تونند باشند و باید رکن سومی هم وجود داشته باشه. اگر قلب، ذات انسان هست، در کجاست؟ در همین قلب گوشتی؟ 🔻جواب 🔹 همچنان که فرمودید ما بر اساس قرآن و روایات به تعدد ارواح معتقدیم حال منظور از این ارواح چیست به دقت نمی‌دانیم. 🔸 در برخی روایات حتی روح جمادی هم داریم که خب احتمالا چیزی را می‌گوید که موجب حرکت پروتون و الکترون در اتم جامدات است. 🔹 روح گیاهی یا روح نمو در گیاهان و روح حیوانی یا همان غریزه یا نفس اماره در انسان و حیوان و روح انسانی یا همان روح فطرت یا نفس لوامه در انسان و روح القدس یا روح عصمت که علاوه بر این ارواح به معصومین علیهم السلام تعلق یافته است. 🔸 از تعامل دو روح انسانی و حیوانی شخصیت فرد شکل می‌گیرد یعنی همان منی که از اول عمر تا آخر عمر می‌گوییم و این من ممکن است دوره ای غریزی تر و در دوره ای فطری‌تر باشد. 🔹 افراد مومن با رفتار انسانی فطری‌تر هستند تا فاسقین و فاجرین و جنایتکاران که شخصیتی غریزی‌تر دارند. 🔸 نکته بسیار مهم این که در واقع تکلیف اصلی انسان بر روی زمین زیست انسانی است و دین هم انسان را به چنین زیستی تشویق می‌کند. 🔹 یعنی از انسان می‌خواهد که غریزه خود را با فطرتش مدیریت کند، نه آن را سرکوب نماید و نه عنان خود را به دست غریزه بسپارد بلکه خواسته‌های غریزه را به شکل مشروع تامین کند. 🔸 انسان هرچه فطری‌تر باشد و بهتر غریزه‌اش را مدیریت کند انسانی وارسته‌تر است و هرچه غریزه را بر فطرت حاکم کند انسان گمراه‌تری می‌شود و می‌رسد به جایی که می‌شود مصداق کالانعام بل هم اضل. 🔹 برای اینکه بدانیم عقل کجاست ابتدا باید تعریف آن را بدانیم: ما العقل: ماعبد به الرحمن واکتسب الجنان. و از امیرالمومنین سوال شد پس آن چیست که در معاویه و عمرو عاص وجود دارد فرمود هی النکراء والشیطنه. 🔸بنابر این عقل آن چیزی است که ما را به آخرت رهنمون شود یعنی عقل ابزاری است در اختیار فطرت که مدیریت فطرت بر غریزه را ممکن می‌سازد و جایگاه آن قلب است که البته یافته‌های جدید نیز این مطلب را که قلب تنها پمپ خون نیست تایید می‌نماید. 🔹مغز ابزار پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است و در اسلام جایگاهی به مانند قلب ندارد حتی در نماز بر میتی که سر از بدنش جدا شده است گفته شده نماز به بخشی که قلب وجود دارد خوانده شود. #️⃣ 🌐 https://binesheno.com 🆔 @binesheno 🆔 بینش نو | شبکه اطلاع رسانی و نشر آثار آیت الله مرتضی رضوی