🔸۱- به تبع ویژگی هایی مانند
#اومانیسم و
#سکولاریسم ،
#نئولیبرالیست های مروج
#لائیسیته و جدایی دین از سیاست و اجتماع و به عبارت دقیق تر خارج شدن دین از مرکزیت ثقل حیات اجتماعی و سیاسی هستند و وجه پررنگی از تفاسير التقاطی
#مدرنیستی ،
#لیبرالی از معانی و حقایق دینی در آرا و آثار برخی ایدئولوگ های اصلی این طیف وجود دارد.
🔹۲- نگرش منفی به انقلاب و
#آرمانگرایی تحت لوای ایدئولوژی زدایی، به شیوه رایج نئولیبرال های غربی ترویج می شود.
🔸۳- تلاش در جهت تقدس زدایی از معانی و اسوه ها و عقاید و شعایر و شخصیت های دینی و انقلابی صورت می گیرد.
🔹۴- هسته اصلی و
#هژمونیک نئولیبرالیسم ایرانی کنونی از دل جریان روشنفکری به اصطلاح دینی (به ظاهر دینی) ایرانی پس از انقلاب اسلامی پدیدار شده است، هر چند به تدریج بسیاری از
#مارکسیست های سابقاً
#رادیکال استحاله شده و انبوه سلطنت طلبان و گروهی از بازمانده های روشنفکری دهههای پیش از انقلاب و جمعی از
#تکنوکرات های خارج نشین پرورش یافته در اروپا و آمریکا که حتی فارسی را به زحمت و با لکنت صحبت میکنند و نظایر اینها نیز به تدریج زیر چتر آن قرار گرفتند. در این چارچوب نوعی پیوند و ارتباط و همکاری و چه بسا تقسیم کار
#ارگانیک میان جریان داخل کشور و جریان خارج نشین طیف نئولیبرال های ایرانی به وجود آمده است که همچنان ادامه دارد.
🔸۵-
#عبدالکریم_سروش را میتوان پدرخوانده اصلی نئولیبرالیسم ایرانی کنونی دانست و از دیگر ایدئولوگ ها و تئوریسین های فعال آن میتوان به
#حسین_بشیریه،
#مصطفی_ملکیان،
#آرش_نراقی،
#رامین_جهانبگلو،
#همایون_کاتوزیان،
#جواد _طباطبایی،
#محسن_کدیور و عده ای دیگر اشاره کرد.
📖کتاب
#این_سه_لیبرالیست نقد آرای ریچارد رورتی، فریدریش فون هایک و میلتون فریدمن به قلم
#شهریار_زرشناس
#مسئله
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌
@canoon_org