بسم الله الرحمن الرحیم 🍁 الحدیث الثانی 🌟 مقام اول:ریا در عقاید 👁 فصل،بحث در حقیقت ریا ⭕️بدان که ریا در اصول عقاید و معارف الهیه از جمیع اقسام ریاها سخت تر و عاقبتش از همه بدتر و ظلمتش از تمام ریاها بیشتر و بالاتر است.⭕️ صاحب این ریا اگر در واقع معتقد به آن امری که ارائه می دهد نباشد از جمله منافقین است که مخلد در نار و هلاک ابدی از برای اوست و عذابش اشد عذابهاست.و اگر معتقد باشد ولی برای اینکه در قلوب مردم رتبه و منزلت پیدا کند اظهار میکند،این شخص گرچه منافق نیست ولی این ریا باعث میشود که نور ایمان از قلب او برود و ظلمت کفر بجای آن در قلب وارد شود زیرا که این شخص گرچه در اول امر مشرک است به شرک خفی،زیرا که معارف الهیه و عقاید حقه را که خالص باید باشد از برای خدا و صاحب آن ذات مقدس حضرت حق است به مردم تحویل داده و غیر را در آن شرکت داده و شیطان را در آن متصرف نموده و این عمل قلبی از برای خدا نبوده ما در یکی از این فصول بیان می‌کنیم که ایمان از اعمال قلبیه است نه مجرد علم،کما اینکه در این حدیث شریف می‌فرماید هر ریایی شرک است.ولیکن این فجیعه موبقه و این سریره مظلمه و این ملک خبیثه بالاخره کار انسان را منجر میکند به اینکه خانه قلب مختص به غیر خدا شود و کم کم ظلمت این رذیله اسباب میشود که انسان بی ایمان از دنیا برود و این ایمان خیالی که دارد صورت بی معنی و جسد بی روح و پوست بیمغزی است و مورد قبول خدای تعالی نشود.کما اینکه اشاره به این فرموده در حدیثی که در کافی شریف از علی بن سالم نقل می‌کند.راوی گفت:شنیدم حضرت صادق(ع) می فرمود:خدای تعالی گفت:من بهترین شریک هستم.کسی که با من شریک قرار دهد غیر مرا در کاری که کرده است قبول نکنم او را مگر آنکه برای من خالص باشد.و معلوم است اعمال قلبیه در صورت خالص نبودن مورد توجه حق تعالی واقع نشود و او را نپذیرد و به شریک دیگر واگذار فرماید که آن شخصی است که برای نشان دادن به او عمل می شود پس اعمال قلبیه مختص به آن شخص می‌شود و از حد شرک بیرون رفته به کفر محض وارد می شود.بلکه می توان گفت این شخص نیز از جمله منافقین است: همان طور که شرکش خفی است،نفاقش نیز خفی است.بیچاره گمان کرده مومن است ولی مشرک است در اول امر و در نتیجه منافق است و عذاب منافقین را باید بچشد.و وای به حال کسی که کارش به نفاق منجر شود. 🌿 چهل حدیث _ امام خمینی (ره)