☫﷽☫
#تحریر_حم
💎
@SMHM212
♣️ ابعاد وجودی سهگانه ما
(بخش دوم):
👈 بنابراین چیزی (از قبیل؛ بشریت، انسانیت و حرّیت) بنیادیتر از گرایشات و اعتقادات نژادی و مذهبی هم وجود دارد که میتواند تعیینکننده رفتار اجتماعی انسانها باشد و آنان را به همگرایی و رفتار صحیح سوق دهد.
👌
ب) اشکالات قضیه:
۱-
بشریت؛
#بشریت در افواه عوام ممکنست در مقابل
#حیوانیت و پایبندی به
#غرائز_حیوانی و بالتبع عاری از صفات نیک انسانی و نوعدوستی به کار برود ولیکن بنده بعنوان یک محقق
#معارف_دینی لازمست توضیح بدهم که؛
در نگاه قرآن کریم؛
بشریت همان حیوانیت است که البته شامل همه مشترکاتی میشود که همه انسانها با حیوانات دارند از قبیل؛ جسم و پیکر و اعضاء و جوارح و نیز غرائزی که موجب حیات و بقای این مخلوق (حیوان ناطق؟!) میگردد.
#بشر از بشره (و جمع آن) بمعنای پوست، مشعر بر کالبد ظاهری این موجود است. در واقع
#انسان هم همان مجموعهای از ترکیبات بافتهای حیوانی است که پوستی بر آنها کشیده شده است و آنچه از آن مشهود است پوست و جنبه فیزیکی آنست.
فلذا بهتر است هنگام استفاده از کلماتی که قصد تخطئه حیوانیت و غرائز حیوانی را دارد بجای واژه
بشریت از عبارت
#انسانیت استفاده شود.
ولیکن
انسانیت هم (که در متون مشابه معمولا بعنوان یک «دین کامل» یاد میشود!) عبارت چندان مناسبی نیست.
زیرا ایضا در
#معارف_قرآنی؛
بشر (در مقابل
#جن و
#حیوان و
#ملائکه؟) دارای دو بُعد وجودی دیگر هم است که وجوه افتراق این مخلوق از سایر خلائق است.
انسان/انسانیت (از سه ریشه
نسیان یا
نَوَسان و یا
إنس) بر خلاف بشر/بشریت (که جنبه
#مادی دارد) دارای جنبه
#معنوی است.
به عبارتی؛ بشریت ابعاد سختافزاری و انسانیت ابعاد نرمافزاری ما را تشکیل میدهد.
در نتیجه معمولا بشریت (=حیوانیت) در مقابل انسانیت (=معنویت) است که قاعدتا ترجیح بشریت بر انسانیت، در واقع ترجیح حیوانیت (سبُعیّت و بهیمیّت) بر انسانیت (عقلانیت و فرزانگی) است.
👈 انسان موجودی است که با دیگران و غیر خود و یا هوای نفس خود
اُنس میگیرد. جویای انس و پذیرنده انس است و از آنجا که سریعا مأنوس میگردد، انسان نامیده شده است. این موجود حتی با
#جمادات و
#موهومات یا ترکیبی از این دو هم مأنوس میگردد (و
#بت_پرست و
#الهه_پرست میشود!) تا آنجا که با آنها همذاتپنداری پیدا کرده و یگانگی میجوید و معمولا دل کندن از آنها را هم بر نمیتابد!
چنانکه هماکنون حتی
#ملت_رشید_ایران که داعیه
#اسلام_ناب_محمدی(ص) دارد، متاسفانه دارای ماههایی است که اسامی آنها عمدتا یادآور الهههای موهوم نیاکان آنهاست و حتی نظامی ایدئولوژیک مثل
#جمهوری_اسلامی_ایران هم جرأت تغییر این اسامی کهنهپرستانه و موهوم را ندارد!
👈 انسان موجودی است که معمولا گرفتار
نسیان و فراموشی است و همه چیز را براحتی فراموش میکند. فلذا انسان نامیده شده است.
این تعریف در مقابل تعریف قبلی است و البته شگفتانگیز!
👌 طبق این تعاریف؛ انسان موجودی است که هم اهل
أُنس آسان با همهچیز است و در عینحال اهل نسیان و فراموشی همان چیزهایی که با آنها مأنوس گردیده است!
خلاصه: انسان موجودی است که با
#خالق خود أنس میجوید ولیکن همزمان
#ناسی او میشود در حد
«نسیاً منسیّا»!
👈 در وجه تسمیه انسان، انتساب انسان به
نوسان هم خالی از وجه نیست!
زیرا این موجود بعد از تعلق
#روح بر
#جسم، دارای مرتبه وجودی سومی میگردد متفاوت از روح و جسم و لذا
#نفس نامیده میشود.
نفس حالتی متغیّر در میزان وابستگی به
روح یا
جسم است. نفس گاهی به جسمانیت (حیوانیت) گرایش پیدا میکند و مظهر بشریت و پوستینگی و کدورت میگردد و لذا بهیمیت (گوسفندصفتی) و سَبُعیّت (گرگصفتی) میورزد که در این حالت
#نفس_أمّاره نامیده میشود آنهم أماره به سوء!
(إنّ النفس لَأمّارة بالسوء)
ولیکن این نفس بلحاظ نوسانی که در طبیعت خود دارد گاهی هم به
#روحانیت (معنویت) گرایش یافته و مظهر
#نورانیت و آدمیّت میگردد فلذا حُرّیت و
#عقلانیت و عشقیت میورزد که در این حالت
#نفس_مرضیة نام مییابد.
حد فاصل
«نفس أمارة» تا
«نفس مرضیة»، مراتبی است که به ترتیب از سطح بشریت لغایت آدمیت، عبارتند از:
نفس لوّامة
نفس عاقلة
نفس ملهمة
نفس مطمئنة
نفس راضیة
(قرآن:
یآ أیّتها النفس المطمئنة إرجعی إلی ربّک راضیة مرضیة)
بنابراین
#انسان همان «
نفس»ی است که در مراتب
#هفت_گانه خود دائما در
#نوسان است.
امروز
#اماره است و فردا
#لوامه و پسفردا
#عاقله و شاید روزی با توجه به الهامات الهی بتواند به مرتبه
#مطمئنه و شاید
#راضیه و حتی به
#مرضیه برسد که
#اعلی_علیین است.
و ایضا ممکنست در یک سیر قهقرائی و ارتجاعی پیاپی سقوط کند و تا خود را به
#اسفل_سافلین نیافکند، بیقرار باشد.
...ادامه دارد.
✍️
سیدمحمدحسینی(منتظر)
صفحات مجازی
حسینی منتظر در ایتا:
💠
🆔
@chelcheraaqHM
🎲
گروه هماندیشی چلچراغ معارف و احکام
🙏