⬆ . . . ادامه
وی افزود: "آیه 31 سوره یونس به خوبی دلالت میکند بر این که امر، مربوط به نظام اداره و تدبیر عالم است، به تعبیر دیگر نظام ترتیبات عالم، نظام خلق و آفرینش عالم، نظام ترتیبات عالم است. «قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْر»؛ بعد از آن اموری که کاملا جنبه خلقی دارد تدبیر آمده است. از تدبیر الهی که تدبیر کلی و عام و قاطع ادامه پیدا میکند تا جزئیترین تدبیراتی که به دست بشر است. در قرآن کریم هرجا از امور فردی و اجتماعی انسان سخن گفته شده، با واژه امر آمده است: «وَ تَنازَعْتُمْ فِی الْأَمْر»، «وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْر»، «وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَیْنَهُم». پس در نظام تدبیر و ترتیبات عالم حرکتی داریم که از خداوند متعال شروع میشود؛ از ابتدای عالم شروع شده است «یُدَبِّرُ الْأَمْر» بعد از خلقت، تا قیامت هم که گفته میشود، «وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلا کَلَمْحِ الْبَصَر»؛ در قرآن مسأله ساعت هم با امر آمده است؛ یعنی تحقق قیامت یکی از مصادیق امر است. آغاز و پایان عالم بعد از خلقت همه مصداق امر هستند."
#الهیات_حکمرانی #محمدتقی_سبحانی
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
@cpt_isca
🌍🇮🇷