آیت الله العظمی جوادی آملی
2️⃣3️⃣6️⃣ ✅ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد. 🔸خدا به دو نحو حرف می زند: یک نحو حرف آفرین
✅ معیار دینی بودن ✅ فرض ندارد که علم مربوط به نظام آفرینش، غیر دینی باشد. 🔸علمی در عالم نیست که مربوط به شناخت جهان هستی باشد، مگر اینکه دینی است. بله، علومی که مربوط به شناخت افعال انسان است -که بارها مثال زده شد- نظیر هنرمندی سینماها که ما چه کار کنیم، فلان شخص چه کار کرد، فلان فیلم چطور بود، این بحث درباره فعل انسان است، که گاهی دینی و گاهی غیر دینی است (🔺) 🔸اما زمین چطور است، زمان چطور است، دریا چطور است، آبزی یا محیط زیست چطور است، سماوات چطور می‌باشند، نجوم و سپهر چطور است، ملکوت و جبروت چطور است، فرشته‌ها چطور هستند، این علوم، غیر دینی نمی تواند باشد، برای اینکه تمام هویت علم را معلوم تعیین می‌کند، این علم دینی است. 🔸منتها علم دینی شعب فراوانی دارد؛ بعضی اصول دین، بعضی فروع دین، بعضی علم تفسیر، بعضی علم فقه، بعضی علم کلام هستند. 🔸یک وقت است انسان بحث می‌کند که آب از چند جزء تشکیل شده، این علم کلام نیست؛ یک وقت بحث می‌کند که این آب چقدر منظم خلق شده و این نظم، نشانه وجود ناظم است. 🔸پس ما دو گونه بحث در آب‌شناسی داریم: یک وقت بحث فیزیک و شیمی و مانند آن است که این هم علم دینی است، یک وقت از نظم خاص وجود آب پی می‌بریم که ناظمی هست، این می‌شود علم کلام. 🔸اگر کسی در بررسی دقیق اینکه زمین این قدر منظم حرکت می‌کند، آب این قدر منظم آفریده شده، هوا این قدر منظم آفریده شده، فلان حیوان این قدر منظم آفریده شده، بحث کند، می‌شود بحث کلامی. 🔸یک وقت می خواهد بحث کند این حیوان چگونه زاد و ولد دارد، چگونه تخم‌گذاری می کند، چگونه تولید می‌شود، این می‌شود جانورشناسی. 🔸جانورشناسی علم دینی است، کلام هم دینی است. 🔸فرض ندارد که ما علمی مربوط به نظام آفرینش داشته باشیم که غیر دینی باشد؛ زیرا معیار دینی بودن علم را معلوم تعیین می‌کند، نه عالم. 🔸انگیزه عالم یا کفر است یا ایمان، عالم یا کافر است یا مسلمان 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli