💠 برگی از اندیشه و عمل سیاسی امام جواد ع . مدینه النبی در رجب سال ۱۹۵ ه ق شاهد میلاد فرزندی از سلاله پاک حضرت رضا ع و از دامان مطهره بانوی مصری تبار، به نام ابن سبیکه یا س بود؛ حضرت $جواد ع در هفت سالگی به امامت رسید و همین امر شروع یک بحران سیاسی در جامعه شیعی بود، بسیاری از در این بحران از قافله ولایت پیاده شدند،برای این خواص ، نماز خواندن پشت سر امام ۷ساله ایی که به زعم آنها از علم دین بهره ویژه ای ایی نداشت، قابل ادراک نبود. در شب شهادت آن امام همام به برخی از وجوه اندیشه و کنش سیاسی آن حضرت که محصول تورقی مجمل از آثار باقی مانده از آن تجسم انسان کامل است میپردازیم. ۱۷ سال امامت بر جهان اسلام فرصت کمی برای بروز مکتب جواد بود اما تیغ سانسور تاریخی از سمی که به وی خوراندند کشنده تر بود . 🔹 ۱- مبارزه علمی - جنبش نرم افزاری- : امام جواد ع به کم سوادی متهم بود، او از همین مسیر یعنی ایجاد جنبش علمی برای حفظ و بسط کیان شیعه مبارزه خود را آغاز نمود، تاریخ انبوهی از سوالات و شبهات سخت علمی،فقهی و اجتماعی که امام به احسن وجه به آن پاسخ داده است را ثبت نموده،تربیت ده ها شاگرد در اوج خفقان سیاسی محصول اولیه این راهبرد بود. جنبش علمی به جای مبارزه آشکار سیاسی، کارآمدترین راهبرد در برابر انبوه جریانات التقاطی، بدیل سازی های دینیِ دستگاه عباسی و اندیشه های منحرف شبه علوی در آن زمان بود. 🔹 ۲- شبکه وکلا : گستردگی جغرافیایی جهان اسلام و محدودیت‌های ایجاد شده توسط دو خلیفه هم عصر امام - مامون و معتصم - ایشان را بر آن داشت با ایجاد یک تشکیلات منظم و منسجم با محوریت نزدیک ترین شیعیان خود، امور را در سراتاسر جامعه اسلامی مدیریت کند؛ اجازه پاسخ به استفتائات دینی ،سیاسی ،اجتماعی و جمع آوری وجوه دینی - شبکه اقتصادی محرمانه و درون زا- را داشتند؛ این شبکه به مثابه یک سیستم اطلاعاتی ، حضرت را همواره از آخرین رخداد های آشکار و پنهان مطلع می کرد ،برخی از اعضای این شبکه به دستور امام ،در لایه های بالای حکومت عباسی نفوذ داشتند . ۳- عزت مندی : حفظ عزت و کرامت یکی از مولفه های قدرت نرم شیعه است که در بحران ها باعث انسجام دورنی و ایجاد قدرت سخت نیز شده است . امام در حدیثی ظالم، کمک دهنده به ظلم و کسی که به پذیرش ظلم رضایت داده را در گناه ظلم شریک می خواند ،در این پارادایم انفعال سیاسی و اجتماعی ممکن نیست ؛ همواره موظف به داشتن یک موضع مشخص و عدم انفعال است. در این مکتب، حتی نیز تاکتیکی موقتی و غیر انفعالی برای بقا و امکان کنشگری در آینده است . حفظ عزت در مواجهه با دستگاه عباسی از یک سو و حفظ و صیانت از منظومه فکری تشیع در برابر انبوهی از حدیث سازان، مفسران جعلی قرآن ، و غُلات از سوی دیگر بخشی از مواجهه امام در عرصه سیاسی و اعتقادی بود . مهاجرت از مدینه به بغداد، طراحی برای ازدواج اجبار گونه امام ع با "ام الفضل" دختر مامون، و تکرار سناریوی اعطای ولیعهدی به جوادالائمه ع و در نهایت ترور ایشان پس از ایجاد شایعات فراوان همگی نشان از اوج استیصال نظام حاکم در برابر کسی بود که به ظاهر نه منبع مالی ویژه داشت، نه رسانه ای ، نه نیروی مسلحی ؛ اما برای قدرتمندترین حاکم عباسی او یک مظلوم مقتدر و قدرت فراگیر بود . همانگونه که نظام سیاسی سنتی بنی عباس هیچ فهمی از منابع قدرت در منظومه امت و امامت نداشت ، نیز بعد از هزار و اندی سال ،درکی از این پارادایم فکری ندارد . شب شهادت نهمین امام شیعیان ،جواد الائمه ع - اردبیل ✍ ▪️ @darossalamm 💠https://farsnews.ir/MT1356/1717690800170802574