توضیحی درباره ی مرحله ی ایمان: ما یک ادراک عقلی داریم و یک باور . بین ادراک عقلی و باور فاصله است. چه بسیار مواردی که ما ادراک عقلی داریم ولی باور نداریم. و تا انسان باور نکند به مرحله ی عمل وارد نمی شود هرچند ادراک عقلی داشته باشد . اما اگر این ادراک عقلی به مرحله ی باور رسید به مرحله ی عمل هم وارد می شود . عموما مردم این ادراک عقلی را نسبت به خدای متعال ، نسبت به قیامت و حتی نسبت به امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)دارند . اما این ادراک عقلی ما را به عمل وادار نمی کند . اگر از ما بپرسند که جایی هست که خدای متعال شما را نبیند ؟ می گوییم نه! و حتی دلیل هم می آوریم. اثبات هم می کنیم ولی اینها همه ادراک عقلی است. ولی ایمان وقتی است که انسان این را مشاهده می کند و به مرحله ی عمل می رساند . گاهی برای یک بچه، آتش را تعریف می کنید. میگویید آتش این است، داغ است، می سوزاند و... اینها همه برای بچه ادراک عقلی است. خیلی باورش نیست و وارد عمل نمی شود و دست به آتش هم دراز می کند . اما اگر از همان اول این دست را بیاورید کنار آتش و دستش کمی بسوزد، دیگر این بچه به محض اینکه آتش دید کنار می رود . ما هم همین هستیم. ما هنوز به مرحله ی ایمان به خدای متعال نرسیده ایم. مثلا اینکه حضرات معصومین(علیهم السلام) ولی نعمت ما هستند این را باور نداریم. ادراک عقلی داریم. در نتیجه از ولی نعمتمان غافل هم هستیم. اگر ما در هر روز 5 نوبت نماز می خوانیم و در هر نماز دوبار سوره ی مبارکه ی حمد را تلاوت می کنیم این آیه ی شریفه ی الحمد لله رب العالمین را به غیر از نافله ها داریم ده بار تکرار می کنیم. اما این برای ما یک ادراک عقلی است، باور نیست. در الحمد للله گفتیم الف و لام الف و لام استقرار و جنس است. یعنی هر حمدی برای خدای سبحان است. مثلا یک گل را تعریف می کنید و می گویید گل چه قدر زیباست. این حمد خداست. چون این گل جلوه ی آن است. درست است گفتید گل زیباست ولی حمد و ثنای او شد. حتی از یک شخص تعریف می کنید این فرد خوبی است، با سواد است و... همه ی اینها حمد و ثنای اوست. او فقط جلوه است . شخصی می آید یک قصیده در مدح امیر المومنین(علیه السلام) می گوید این در واقع مدح خدای متعال است. چون حضرت جلوه ی بزرگ اوست. حالا اگر غیر از ادراک عقلی به مرحله ی ایمان هم برسیم، دیگر شرک از درون انسان رخت بر می بندد. حتی اگر کسی از شما تعریف کرد، این را تعریف خودتان نمی بینید که دچار عجب شوید. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz