✍ سرّ طهارت از حدث را تعبیر کردیم به طهارت از پلیدیهایی که در روح و جان انسان است و از جمله ی نجاسات باطنی که به تمام بدن ما سرایت می کند مساله ی شرک است. قرآن از این مساله این گونه یاد می کند که : انما المشرکون النجس اینجا این انما یعنی انسانی که دچار شرک شد این شرک در عمق وجود او سرایت کرده. این تعبیر نجس بودن یک تعبیر کلی است. راه رها شدن از این نجاست به صورت کلی باز از زبان قرآن این بیان شد که قرآن می فرماید : قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّـهِ برای رها شدن از این نجاست عمیق و باطنی فقط یک راه وجود دارد، قیامتان برای خدای سبحان باشد. این تقومو لله را در زندگی پیاده بکنید کم کم به تدریج از نجاست شرک نجات پیدا می کنید. این تعبیر قرآن است و در هر مرحله ای انسان پوست اندازی هایی می کند تا به خلوص برسد. تعبیری در حج داریم که می گوییم وقتی شخص مُحرم می شود در میقات، خداوند گناهان او را عفو می کند. در مرحله ی بعد در وقت ورود به حرم خداوند گناهان او را عفو می کند. ودر مرحله ی بعد در طواف، وقتی شخص در همان شوط اول حرکت می کند و به ملتزم می رسد (فاصله ای بین شروع طواف و ملتزم نیست چون ملتزم به فاصله ی از حجر الاسود تا در کعبه گفته می شود) در این جا باز همه ی گناهان عفو می شود. ودر جمرات، صبح روز عید، اولین عملی که شخص انجام می دهد جمره ی عقبه است. باز در همان اولین رمی خداوند همه ی گناهان او را عفو می کند. ممکن است سوال پیش بیاید که گناهانی که قبلا عفو شده دیگر چیزی باقی نمانده که عفو بشود … اینها پوست اندازی هایی است که در هر مرحله ای گناه مخصوص به خودش عفو می شود تا برسد به آنجا که نجات پیدا کند. هدف و خلاصه اینکه راه پاک شدن از شرک ان تقوموا لله است. و نمونه هایی عملی از این راه مطرح شد و گفتیم که هر کاری که انسان می کند ببیند می تواند بگوید برای خدا است یا نه؟ و حالا ریزتر بررسی کردن مساله ی شرک و راههای عملی مبارزه با آن در جلسات بعدی گفته می‌شود. 📚استاد سعادتفر @davat_namaz