✍گفتیم که هدف اساسی و اصلی و سر طهارت (وضو و غسل و تیمم) رسیدن به آن طهارت باطن است. وطهارت باطن هم حاصل نمی شود مگر با اینکه آن مزاحم ها و آن موانعی که سد راه طهارت باطن هستند از میان برداشته شود و یکی از آن مزاحم های بسیار عمده حب نفس است. و برای رسیدن به این طهارت باید حب نفس را بشناسیم و بدانیم چرا مذموم است و بعد راههای مبارزه با آن را مطرح کنیم. ✍گفته شد که نفس اگر تحت امر حضرت تبارک و تعالی قرار بگیرد که خود آن از عالم امر است. نتیجه اش این می شود که آن از اضطراب و سر گردانی نجات پیدا می کند و در موطن و جایگاه اصلی خودش قرار می گیرد و در نتیجه می شود نفس مطمئنه و لیاقت خطاب الهی را پیدا می کند که خدای متعال با او حرف می زند و خطاب می کند. یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک این مرحله ی عالی است . ولی گفتیم گاهی نفس هنوز به مرحله ی اطمینان نرسیده ولی در موضع دفاع از نفس است. یعنی اگر لغزشی را ببیند آن را سرزنش می روا کند، دفاع می کند. از این حالت تعبیر می شود به نفس لوامه . فلا اقسم بانفس اللوامه. قرآن به نفس قسم خورده است چون این نفس، نفسی است که در صراط است. در موضع دفاع است. نمی گذارد آن عوارض و آن اموری که مزاحم اند پیش بیایند. آنها را دفعشون می کند. و مرحله سوم اگر نفس نه مطمئنه باشد و نه لوامه و برعکس دارد بر اساس مقتضیات شهوات و خواسته های مادی اش عمل می کند. این می شود نفس اماره. حب نفس از نفس اماره شروع می شود. 📚 استاد سعادتفر @davat_namaz