*شهادت به ولایت امیرالمومنین در اذان مستحب است؟* همان طور که میدانید شهادت به ولایت جزء اذان و اقامه نیست و اگر کسی به قصد جزئیت این شهادت را بگوید اصلا اذان باطل است و درست نیست اما اینجا یک مطلب را من از قول مرحوم آیت الله گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) نقل میکنم شخصی آمده بود خدمت ایشان سوال کرده بود که آیا اشهد ان علی ولی الله جزء اذان است ایشان در جواب فرموده بودند اذان جزء اشهدان علی ولی الله است که یعنی به این معنا اصل همه چیز ولایت است نفرموده بودند که جزء نیست ولی با این بیان زیبا فرموده بودند که بله جزء نیست ولی باطن آن ، در واقع اذان جزء اشهد ان علی ولی الله است . پس بنا براین ببینید این فصل جزء اذان نیست وقتی جزء نباشد پس نه به قصد جزئیت گفته می شود و حتی نه به قصد استحباب پس به نیت استحباب هم نمی توانیم بگوییم . بلکه اینجا می فرمایند *به قصد یک تیمن و تبرک* است. حالا یک نکته جالب را امام خمینی اینجا اشاره میکند می فرمایند چون در روایت داریم کسی که برای نمازش اذان و اقامه بگوید دو صف از ملائکه به او اقتدا می کنند بنابراین شما همیشه نمازتون جماعت است وشخص با گفتن اذان و اقامه می شود امام الملائکه حالا به حسب روحانیت آن شخص و اذانی که می گوید آن طول صف ملائکه را تشکیل میدهد مثلا داریم عده ای هستند که اذان واقامه ایشان وقتی گفته می شود ملائکه ای که فرمودند طول صف آنها مابین المشرق و المغرب است به او اقتدا میکنند پس بنابراین یکی از فضیلتهای اذان و اقامه این هست که شخص را امام الملائکه قرار میدهد بعد امام میفرمایند حالا کسی که خود امام ملائکه وجنود الاهیه است ماموم مقام رسالت وولایت شود. *استاد سعادت فر* @hobbenamaz