دفاع همچنان باقیست
...ادامه ♦️ جنبش‌های اسلامی ترکیه گروه دیگر #درگاه_منزل نام دارند که رهبرشان "محمت‌رشید ارول" را "
...ادامه ♦️ جنبش‌های اسلامی ترکیه فعالیت‌های گولن تنها به ترکیه محدود نمی‌شود بلکه وی در خارج از مرزهای کشور بویژه در سرزمین‌های ترک آسیای مرکزی و قفقاز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای گسترش فعالیت‌ها و پیروان خود انجام داده‌است. وی با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای که راه‌انداخته است نفوذ و قدرت فرهنگی و ایدئولوژیکی بسیاری را توانسته بدست‌آورد. پیروان "فتح‌الله گولن" نیز معمولاً رساله‌های را مورد مطالعه قرار می‌دهند. هرچند گولن فراتر از مسائل دینی به امور دیگر می‌پردازد و برخلاف سعید نورسی دارای نیز می‌باشد. "سلیمان جی‌ها" برهبری "کمال کانجار" به نقد شدید سیاست‌های ضددینی آتاتورک می‌پرداختند، مثلاً به بیان این نکته که در سال‌های نخست حکومت آتاتورک، "امام یا مسجدی نبود که برای جنازه‌ها نماز خوانده شود و آنها را دفن کند و... ترکیه از شکل یک سرزمین مسلمان خارج شده بود تا جایی که بانک‌ها می‌توانند ربا بگیرند." این گروه بدلیل اینکه سایر جماعت‌های دینی را به دیده تحقیر می‌نگریستند در انزوای سیاسی بسر می‌بردند و بیشتر به حمایت از احزاب سیاسی می‌پردازند. از شاید بتوان بعنوان آخرین گروه فعال عمده اسلامی در ترکیه یاد کرد. این گروه نفوذ زیادی ندارد و رهبر آن سال‌ها فعالیت‌های سیاسی و دینی انجام داده ولی بعداً فتواهای زیادی در راستای رد سیستم سیاسی ترکیه داد. وی معتقد بود اسلام حزب ندارد و همه مؤظفند در برابر حکومتی که مبتنی بر شریعت نیست فعال باشند. این گروه که مرکز آن در است بویژه بعد از مرگ "جمال‌الدین کاپلانجی" نفوذ و اعتبار پیشین خود را از دست داد. بطور کلی، آنچه حائز اهمیت است این مسئله می‌باشد که 3نوع اسلام در ترکیه وجود دارد. اولاً در شهرهای بزرگ و میان قشرهای تحصیل‌کرده‌است و در آن میزان مذهب‌گرایی اشخاص امری فردی و خصوصی قلمداد می‌شود. دوماً اسلام سنی، مذهب سرزمین باستانی آناتولی است. اسلامی که بیشتر در میان ساکنان روستاها و شهرهای کوچک طرفدار داشته و در مقایسه با شهرهای بزرگ از اندیشه‌های کمالیستی کمتری برخوردار است و سوماً مذهب علوی ریشه در فرقه‌‌های غالی(غلات) داشته و با آمیخته‌شدن دیدگاه‌های تصوف با شریعت و مسلک اهل‌تسنن بنوعی مخالف هستند. نکته آخری که باید برآن تأکید کنیم، این است که جنبش‌اسلامی در ترکیه بخشی از نظام دموکراتیک است، یعنی فعالانه در انتخابات پارلمانی و شهرداری‌ها مشارکت می‌جوید و نقش سازنده‌ای در زندگی سیاسی داشته‌است. این عوامل سبب‌شد تا جنبش به هر شیوه ممکن آراء و عقاید خود را بیان کند بی‌آنکه به زور توسل جوید. ♦️چرا ترکیه و قطر از داعش حمایت می‌کنند؟ برخلاف تصور شیعیان و غیر سنی‌ها، داعش اگر چه از اندیشه‌های تند افراطی تبعیت می‌کند، اما سنی‌ها به‌طور کامل با اندیشه‌های آن‌ها غریبه نیستند. بعبارت دیگر، سنی‌ها آن‌ها را افرادی نمی‌بینند که اعتقاداتی مغایر با اعتقادات کلی آن‌ها دارند بلکه می‌گویند آن‌ها کسانی هستند که در اندیشه‌های سنی افراط می‌کنند و در اجرای احکام دینی اهل‌تسنن جانب افراط را در پیش‌ گرفته‌اند. برای همین است که می‌بینیم هیچ کدام از کشورهای عربی و سنی مذهب جهان‌اسلام هیچ کدام از تحرکات غیرانسانی داعش در عراق و سوریه را محکوم نکرده‌اند و حداقل جانب سکوت را در برابر آن‌ها گرفته‌اند. حال پذیرفتن داعش و گروه‌های سلفی شبه‌نظامی تندرو بطور کلی، حتی القاعده از سوی اخوان‌المسلمین که اندیشه‌های سلفی و وهابی در آن‌ها موج می‌زند و بسیاری از اعضای آن را وهابی‌ها تشکیل می‌دهند بسیار سهل و آسان است. درحال حاضر در ترکیه حزبی بر سر کار است که در حقیقت شاخه ترکی محسوب می‌شود. "حزب‌عدالت و توسعه" و رهبران آن از جمله "رجب‌طیب‌اردوغان" و "عبدالله‌‌گل" و "احمدداووداوغلو" همگی اخوانی هستند. سیاست قطر نیز روشن است. کشوری است که اکثریت آن را تشکیل می‌دهند و در دوره فعلی همه تلاش خود را بر حمایت از اخوان‌المسلمین به هر ترتیبی که شده حتی به قیمت این که روابط بین‌المللی و عربی‌اش تخریب شود، متمرکز کرده است. (40) ادامه در پُست بعدی.... فرقه‌ها و ادیان جهان اسلام https://eitaa.com/joinchat/1739522124Ca6c226e120 ‌ ‌دفاع همچنان باقیست https://eitaa.com/defa_baghist